donderdag 23 juli 2020

Wie maakt er nu een gedicht van zijn boodschappen?

12 strofen, ja ’t is ietwat te lang. Toch wil ik het je laten lezen, omdat het MIJN PROEVE VAN REALISME is. Al wat erin staat is ook gebeurd(Alleen de naam van de slagerij heb ik veranderd.) Ik heb nog een andere versie, een kortere. Da’s voor later. In dat tweede gedicht probeer ik mijn eigen surrealisme te ontwikkelen: SURREALISME LIGHT 
(De vraag waarom ik zoveel over beenhouwerijen schrijf is iets voor de psycholoog.)

Geen dichter die het je zo gemakkelijk maakt als ik: wie de moeite niet kan opbrengen om de 12 strofen te lezen, kan wel naar het onderstaande filmpje kijken: het gedicht op muziek gezet en voorzien van passende beelden. (fv) 



Klein zenuwstuk

Bij De Vleeschman loop ik langs om er een klein zenuwstuk te kopen 
en voor me staat een oude bourgeoise van het soort dat we alhier 
Voorheen nooit gekend hebben met een Franse tongval en een erg
Onethische bontjas en een overdaad aan ringen en kralen en toupet

Van de jongen wil ze weten welk gehakt er ’t minste vet bevat en dat 
Is iets wat hij niet weet valt me meteen op want hij staart naar het
Gehakt en naar de diverse mengelingen ervan en dan weer naar
Af en hij ziet er in toenemende mate vleselijk ongelukkig uit

Van achter een glazen wand komt hulp van een in ’t gehakt erg 
Beslagen vrouw die ten behoeve van de bourgeoise met kennis 
Van zaken zegt dat het ene gehakt al meer vet bevat dan ’t andere 
Waarmee ik genoegen neem vooral omdat ik geen gehakt kom halen

De bourgeoise antwoordt met luide stemme komende uit het diepste
Van haar bontjas dat ze die vraag wekelijks stelt en dat ze daar
Telkens weer een ander antwoord op krijgt waarop de beslagen vrouw
Gehaast weer achter de glazen wand verdwijnt en de boel de boel laat

Geef haar eens ongelijk denk ik bij mezelf en wat ik bij mezelf ook 
Denk is dat het erg lang duurt vooraleer ik in De Vleeschman aan een 
Klein zenuwstuk geraak iets wat in een slagerij toch vlot zou moeten gaan
Anders is een mens toch beter af in de daarnaast gelegen Albert Heijn

Pas wanneer de bourgeoise weg is met haar gehakt waarmee ze 
Thuis weet ik veel wat aanvangt naakt voor ’t vuur gelegen bovenop 
Haar bontjas is ’t aan mij en kan ik aan de erg onkundige jongen 
Vragen of ik een klein zenuwstuk mee naar huis kan nemen

Hij zegt dat hij eens zal kijken me onderwijl de vraag stellend of het 
Een gewone biefstuk mag zijn of een gestekte wat door mij geenszins 
Te beantwoorden valt want wat ik wil heet niet gewoon of gestekt maar 
Heet in alle slagerijen van het land gewoon een klein zenuwstuk

Nadat we elkaar een tijd lang in ’t ongewisse gelaten hebben verdwijnt 
Hij achter de wand en als hij weer tevoorschijn komt heeft hij de in ‘t
Gehakt erg beslagen vrouw mee die ook in de wereld van het klein 
Zenuwstuk erg beslagen blijkt te zijn en die zegt dat ze eens zal kijken

Nadat ook zij zich over de comptoir gebogen heeft zegt ze dat ze 
Achter de glazen wand zal moeten kijken en ik zie dat ze daar een 
Koelkast binnenschrijdt en er zonder klein zenuwstuk weer uit schrijdt 
waarna ze voor lange tijd in de dieptes van het onbekende verdwijnt

Vanuit de verte zie ik haar de wand weer naderen met een stuk in plastic 
Verpakt spiervlees van de bovenbil waarbij ik me de bedenking maak 
Dat ze het pak misschien wel uit de Albert Heijn mee brengt en dat
Ik beter af geweest was mocht ik het daar zelf gaan halen zijn

Het duurt nog wel enige tijd voor al dat plastic van ’t vlees verwijderd 
Is en de beslagen vrouw het met een vuile vod heeft afgedopt en er 
Vervolgens met een vlijmscherp mes een klein zenuwstuk heeft uit
Gesneden dat ze me tonen komt terwijl ze vraagt of het niet te klein is

Neen dat is het niet zeg ik want het heeft me al lang genoeg geduurd en 
Terwijl ik afreken luister ik naar de onkundige jongen die aan alweer 
Een andere klant uitlegt dat er meerdere soorten gehakt zijn en dat 
Dat het van de week afhangt welke soort meer vet bevat dan ‘t andere

Flor Vandekerckhove

Klein zenuwstuk op youtube

Geen opmerkingen: