vrijdag 27 maart 2015

Het zeer korte verhaal in het tijdperk van zijn elektronische reproduceerbaarheid


DE BOMBASTISCHE TITEL is een vette knipoog naar een ietwat gelijkaardige titel, boven een werk van Walter Benjamin. In dat essay stelt Benjamin de esthetiek van de fascisme gelijk aan de bijzondere ‘aura’ van pre-industriĆ«le kunstwerken, met culturele betekenissen die de sociale status quo versterken. De retrograde esthetiek van het fascisme contrasteert hij met het enthousiasme van het industriĆ«le proletariaat voor mechanisch gereproduceerde, populaire kunstvormen. Die kunstvormen doorbreken het 'aura' van de traditionele kunst en ook de autoritaire relaties die dergelijke kunst voortbrengt. 
Benjamin schrijft z'n essay in 1936. Tachtig jaar later leven we meer dan ooit in wat hij het tijdperk van de ‘technische reproduceerbaarheid’ noemt. 
Schrijven heeft geen 'aura' meer! Iedereen kan schrijven, iedereen kan uitgeven. Een schrijver die blogt is als 't ware zijn eigen uitgever. Wie een e-boek produceert heeft daarvoor geen uitgeverij nodig. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten