— Van links naar rechts zien we Roland Vanmassenhove (†), Norbert Olders, Lucien Geryl, Hugo Pauwels, Flor Vandekerckhove, Jan Vangeluwe, Bert Tas en Germain Kerkaert (†). — |
BREDENE — Over de talrijke activiteiten die Ivan Schamp in de prille sixties alhier organiseerde, heb ik hier↗︎ & daar↗︎ al geschreven. Daar heeft Ivan 1 en ander op aan te merken: ‘Jij schrijft in je blog wel
over de stichting van die jeugdclub,’ zegt hij, ‘maar uit mijn dagboek blijkt dat jij daar
niet bij betrokken was. Ik vind je naam niet weer in mijn aantekeningen.’
Hij vervolgt: ‘Ik zal je zeggen hoe het er echt
aan toegegaan is.’ En hij begint hij me
heel dat spel te vertellen, startend in 1964, met
het liquideren van de KSA, waarvan hij een der leiders was.
— Ivan Schamp is ook vandaag nog een verwoede fietser. — |
Stel u Bredene voor, medio de jaren zestig. Het lokaal van de
jeugdvereniging ligt onder de kerk. In die kelders staan, veelal in een
laagje grondwater, de gezelschapsspelen van de vereniging: sjoelbakken, biljart-
en pingpongtafels, alsmede een jukebox, geschonken door dikke Blomme, een niet
erg katholieke dancinguitbater. Daar bevinden zich ook indrukwekkende
stookketels die brommen & grommen en via roosters warme lucht naar boven stuwen, naar de koude voeten van de kerkgangers.
Beneden komt de jeugd bijeen, boven gaat de mis door. Schamp herinnert
zich dat iemand vijf frank in de jukebox steekt en zijn muziekkeuze laat vallen
op Je t’ aime… moi non plus. De
zwoele stemmen van Serge Gainsbourg en Jane Birkin vullen de ruimtes van de
crypte. De woorden vinden hun weg naar de stookketels en via opstijgende luchtstromen
ook naar de roosters. Niet onbelangrijk: hun woorden worden begeleid door een orgeltje, een instrument dat in de kerk thuishoort, wat van Birkin & Gainsbourg niet gezegd kan worden. Op het eigenste ogenblik dat de pastoor de communie uitreikt
stijgt de stem van Jane Birkin ten hemel: L’amour
physique est sans issue. De pastoor laat zich niet van de wijs brengen. Hij zegt: ‘Dit is het lichaam van Christus’, en
Serge Gainsbourg voegt er kreunend aan toe: ‘Non, maintenant viens’.
Geef toe: een straf verhaal, maar doorstaat het ook de toets
van de historische kritiek? Wikipedia leert me dat de single van Gainsbourg
& Birkin van 1969 dateert. Volgens mij zijn Schamp & C° tegen die tijd
al lang uit dat kerkgebouw verdreven. Maar… Er bestaat ook een vroegere versie (1967) waarin Brigitte Bardot de plaats van Jane Birkin bezet, daarin ontbreekt het orgeltje. Omwille van de kracht van het verhaal (een verkeerd soort orgeltje in de kerk) ging ik er verkeerdelijk van uit dat de versie met Birkin in de jukebox zat. Maar de feiten zijn wat ze zijn: 't was niemand anders dan Brigitte Bardot die in de kerk van Bredene te horen was en het orgelwerk was alleenlijk dat van Bernard Warlop.
[Deze post dateert in De Laatste Vuurtorenwachter van 2016. In 2024 redigeer ik hem opnieuw, ten behoeve van de FB-groep Bredene Retro.]
1 opmerking:
Klopt Flor. Bij het begin hadden we niet alleen de biechtstoelen in de crypte tot stoofhout gehakt. We hadden de anti-crist, dikke Blomme met zijn jukebox gekregen. Ik bracht ook het eerste meisje binnen inde crypte. Moest het gaan uitleggen aan de onderpastoor om uiteindelijk verdreven te worden naar minder kerkelijke oorden.Mijn houding koste (vermoedelijk) ook mijn diploma.Maar daar wil ik niet lullig over doen.
Een reactie posten