donderdag 15 februari 2018

Een oude discussie over schoonheid

JORIS VAN DER BORGHT is veel tegelijk, maar in mijn computer is hij toch vooral de bevlogen animator van de BruthausgalleryDaar wordt op 17 februari een kunstboek van Haider Jabbar voorgesteld en tegelijk toont Joris er werk van deze Iraakse kunstenaar. Vroeger zou ik daar zeker naartoe gaan kijken zijn, maar sinds ik met pensioen ben, claim ik het recht op luiheid. Ik kies ervoor om er, vanuit mijn zetel bij het raam, iets over te schrijven.
Hij kondigt het als volgt aan: Bruthausgallery toont, verdedigt en volgt het werk van Haider Jabbar nauwgezet op, omdat ook deze kunstenaar de Bruthausgallery visie illustreert. Kunst dient immers niét mooi te zijn, kunst dient vragen op te roepen en moet ons laten stilstaan bij de tijd waarin we leven. Kunst dient een actuele blik op authentieke wijze weer te geven op wat is. En dit wars van alle trends.’
Da's mooi gezegd, maar betekent het ook iets? Kan ik de ‘Bruthausgallery visie' projecteren op iets wat geen kunst is? Journalistiek dient immers niét mooi te zijn, journalistiek dient vragen op te roepen en moet ons laten stilstaan bij de tijd waarin we leven. Journalistiek dient een actuele blik op authentieke wijze weer te geven op wat is. En dit wars van alle trends.’ Of op verhalen? Verhalen dienen immers niét mooi te zijn, verhalen dienen vragen op te roepen enzovoort.’ Of op een bril? Een bril dient immers niét mooi te zijn. Een bril dient een actuele blik op authentieke wijze weer te geven op wat is. En dit wars van alle trends.’ Het is allemaal waar. En het is ook allemaal niet waar. Kunst, journalistiek, verhalen en een bril dienen naast iets anders, wel degelijk ook mooi te zijn. 
Op het internet speur ik naar werk van Haider Jabbar. De opgeroepen beelden laten me inderdaad stilstaan bij de tijd waarin we leven enzovoort. Tegelijk valt het niet te ontkennen dat Jabbars werk, hoe wreed het ook oogt, van een ontstellende schoonheid is.


° De galerie bevindt zich in de Molenstraat 84 te Waregem. Alle info betreffende het boek en de tentoonstelling vind je op Bruthausgallery.

Geen opmerkingen: