Onlangs publiceerde ik Onderweg,
op zoek naar verhalen. Inspiratie vond ik onder meer in twee songs van Canned Heat.
In de blog staan wel meer verhalen geïnspireerd door songs. Onderaan
plaats ik het lijstje.
Ik ga niet zeggen dat ik het procedé van Bob Dylan geleerd heb, maar zijn
biografie, Kronieken,
heeft me er toch ferm in gestimuleerd: Sommige
dingen wil je gewoon op jouw manier doen, je wil zelf zien wat er achter het
mistgordijn ligt. (…) Je moet iets weten en iets begrijpen en dan het jargon
links laten liggen.’
Ik heb me deze gedachte toegeëigend en er een variatie aan toegevoegd: een song kan een ander verhaal verbergen, een verhaal van mij.
Ik heb me deze gedachte toegeëigend en er een variatie aan toegevoegd: een song kan een ander verhaal verbergen, een verhaal van mij.
Je kunt dan zeggen dat ik niet bijster origineel ben, maar ik bevind me toch in goed gezelschap, en ook in dat van Pablo Picasso bijvoorbeeld, waar hij zegt: slechte kunstenaars kopiëren, goede
kunstenaars stelen. En van Damien Hirst: ‘Al mijn ideeën zijn sowieso gestolen.’
En nu het lijstje: Tijdverlies,
zalig inderdaad werd geïnspireerd door The
Dock of a Bay van Otis Redding; Mijn
leven als ontdekkingsreiziger door Bob Dylan’s 115th dream;
‘t Was midden in
de nacht door het
gelijknamige kinderlied; Hotel
California door de hit van The Eagles; Oorwurm
door Tom Waits die op zijn koertje It’s
Alright With Me zingt; Milieucatastrofe…
door A horse with no Name van
America; Django’s
requiem door de bewerking van een verloren requiem, waarover Warren Ellis zich ontfermd heeft;
Een andere
kijk op Lazarus vertrekt van Dig, Lazarus, Dig!!! van Nick Cave; Dit is geen…
is geïnspireerd door Rene
And Georgette Magritte With Their Dog After The War van Paul Simon; Die kat kom weer
is een verhaal dat voortbouwt op het gelijknamige Zuid-Afrikaanse kinderlied; Sterkste man van
Gent blijkt West-Vlaming maakt gebruik van het Gentse volkslied De sterkste man van Gent;
Toen de zee aan een wasdraad hing
werd geïnspireerd door As I Went Out One Morning van Bob Dylan; In Het nichtje van Hugo Claus
laat ik me leiden door Walt Whitman’s Niece van Billy Bragg & Wilco;
De Groote
Slachting vertrekt van Suicide in
theTrenches van Peter Doherty; Veertig
is een variatie op De wilde boerendochter
van Ivan Heylen, en Nooit meer oorlog
vindt zijn oorsprong in een uitvoering van The
Old Man door The Dubliners.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten