woensdag 30 mei 2018

De kolengasauto van de familie

Marcel Vandekerckhove (°1922-†1989) als jongeman, poserend voor de bestelwagen van de winkel. 
Op de achtergrond Le Chat Botté, Vosseslag De Haan.


ALS JONGEMAN WERKT mijn vader thuis in de ouderlijke onderneming↗︎, kleinhandel in groente en fruit. Met de bestelwagen levert hij de waar aan vakantieverblijven. Ik probeer te achterhalen waar de foto (links) gemaakt werd. Ik zie een steenweg en het gebouw achter het haagje herken ik als het iconische Le Chat Botté (midden). Met fotoshop schuif ik de beelden over elkaar (rechts), wat twijfel uitsluit.
Marcel↗︎, mijn vader, is van 1922 (°22 juni 1922 Roksem - † 2 januari 1989 Oostende). In 1940 wanneer de oorlog uitbreekt, is hij achttien. Veel kans dat het een oorlogsfoto is. En als dat het geval is is de kans groot dat die auto een gasgenerator heeft, de bezetter eist alle benzine op. Op deze site↗︎, waarop ook mooie foto’s van zo’n auto’s staan, lees ik: Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd vrijwel het volledige wagenpark in Europa omgebouwd om op brandhout te kunnen rijden.’ Gegevens over België vind ik niet, wel dit: ‘In totaal reden er wereldwijd meer dan 1 miljoen houtgasvoertuigen rond tijdens WO II.’  Elders zie ik dat er varianten zijn. In Frankrijk maakt men gazogènes die op steenkool rijden, in Duitsland zijn er ook die aangevuurd worden door kolen en turf. De auto op vaders foto is een kolengasvoertuig, herinner ik me van zijn vertellingen, maar omwille van mijn kwakkelend geheugen moet ik dat eerder een gok noemen. Over gazogènes in België vind ik niets op 't internet, maar de Wikipedia biedt ons daar↗︎ een bladzijde over zo'n auto's. Wie er zelf een wil bouwen doet er goed aan eerst hier↗︎ te kijken.

[Deze post dateert van 2018. In 2024 redigeer ik het stukje opnieuw, ten behoeve van de FB-groep Bredene Retro.]

Geen opmerkingen: