Victor Serge |
Serge was ook een romancier. Ooit werd ‘De aanslag op kameraad Toelajev’ in het
Nederlands vertaald en ook ‘De jaren
zonder genade’; twee boeken waarnaar ik op zoek ben.
Over Serge zelf heb ik ook een en ander gelezen. Vele
jaren geleden was dat al ‘The Ideas of
Victor Serge’, met de mooie ondertitel ‘A
life as a work of art’. Onder redactie van Susan Weissman werden daarin de
veelzijdige activiteiten van Serge (pseudoniem van Viktor Lvovitsj Kibaltsjitsj)
belicht. Onlangs voegde ik daar de politieke biografie aan toe die dezelfde
Weissman in 2001 over hem gepubliceerd heeft. (**)
Victor Serge heeft een merkwaardig politiek parcours
afgelegd. In Frankrijk vinden we hem terug in de anarchistische rangen van de
beruchte bande à Bonnot. In Rusland
wordt hij bolsjewiek, maar hij vergeet niet zijn anarchistische erfenis mee te nemen: ‘Serge adhère au Parti Bolchevik en mai 1919. Il ne
met pas pour autant fin à ses relations avec les poètes, les écrivains, les
anarchistes et les sociales-révolutionnaires. Il est membre de la Libre
association philosophique (…) qu’il caractérise comme le “dernier club de la libre pensée”. Il
reconnaît en être probablement le
“seul membre communiste”.’
‘Le marxisme de Serge, profondément humaniste, est
imprégné par l’esprit libertaire.(…)’
‘S’il
considère l’anarchisme comme une façon de mener sa vie, les bolcheviks
sont pour lui désormais l’incarnation d’une technique de la révolution qui rend
complète la théorie de l’émancipation.’
In 1923 kiest hij met de linkse oppositie partij tegen
Stalin. Net als Trotski (die hij bewondert en wiens werken hij vertaalt) wordt hij
verbannen. Maar mag Victor Serge daarom een trotskist genoemd worden? ‘Fraternelle, la correspondance de l’été 1936
clarifie néanmoins les points de désaccords et de rupture. Les divergences
commencent à se manifester à propos des individus dont beaucoup, selon Trotski,
se trouvent de l’autre côté de la barricade dans les batailles importantes.
Serge, quant à lui, pense qu’il a une dette personnelle envers ceux de ses amis
qui ont lutté pour sa libération et il n’est pas prêt à les rejeter dans les
poubelles du réformisme ou de la réaction.’
‘Trotski semble en fait vouloir attaquer
politiquement tous ceux qui ne partagent pas son projet de fondation d’une
quatrième internationale. Ainsi est-il indigné que Serge écrive dans La
Révolution prolétarienne, considérant cette collaboration comme un acte hostile
à la 4e Internationale.’
Trotski is van mening dat Serge een twijfelaar is,
een ontmoedigde intellectueel die zich met andere zogenaamd
verwarde geesten (in Spanje Andreu Nin, In België Vereecken, in Nederland Sneevliet,
in Frankrijk Pivert, Molinier) verbindt om de ware marxisten rond Trotski te
beschuldigen van sektarisme en despotisme. (p. 323)
Desondanks blijft Serge de werken van Trotski
vertalen en bij het grote publiek blijft hij dan ook bekend als een trotskist.
De trotskisten zelf zijn een andere mening toegedaan. Zegt Serge zelf daarover: ‘J’étais devenu pour eux un “intellectuel petit-bourgeois”
dont il fallait “utiliser l’influence” et la “douteuse sympathie”.’
Is dat de reden waarom hij door Trotski voorgesteld wordt
om gecoöpteerd lid te worden van het bureau dat de oprichting van de IVde
Internationale voorbereidt? Serge aanvaardt hoe dan ook de uitnodiging, maar is
niet overtuigd van de zin het project: ‘: ‘Je
revins d’Amsterdam désolé: l’impression d’un mouvement de secte, dirigé par des
manœuvres d’en haut, atteint de toutes les dépravations mentales contre
lesquelles nous avions lutté en Russie: autoritarisme, fractionnisme,
intrigues, manœuvres, étroitesse d’esprit, intolérance. (…)’ Serge neemt nog deel aan de stichtingsconferentie
van de IVde Internationale, maar haakt kort daarna af o.a. omwille van de z.i. sektarische
houding die de trotskisten etaleren t.a.v. de Spaanse marxisten van de POUM.
Victor Serge sterft in Mexico, geïsoleerd en arm als
de straat. Er valt een lijn te
trekken in het merkwaardige engagement van deze auteur en revolutionair: ‘En réalité, c’est dès sa prime jeunesse qu’il a agi
de la sorte et il a conservé cette ligne de conduite tout au long de sa vie.
Tout en étant acquis au bolchevisme, il se lie en URSS aux théosophes et aux
anarchistes. En France, il fréquente à la fois les syndicalistes-révolutionaires,
les socialistes de gauche et les trotskistes. En Espagne, il est avec le POUM
et en Belgique avec les partisans de la 4e Internationale. Au
Mexique, il fréquente les milieux psychanalytiques, révolutionnaires,
anarcho-syndicalistes et sociaux-démocrates. En réalité, il a été partout et de
tout temps un franc-tireur, c’est-à-dire un militant et un penseur révolutionnaire indépendant sur
lequel on ne peut coller d’étiquette.’
Flor Vandekerckhove
(*) Veel van wat Victor Serge geschreven heeft, vind je op de Engelstalige website www.marxists.org/archive/serge. Ook in het Nederlands staan enkele teksten op het web: www.marxists.org/nederlands/serge.
(**) ‘Dissident dans la révolution, Victor Serge,
une biographie politique’ van Susan Weissman. Uit het Engels in het Frans
vertaald. 481 pagina’s. Ed. Syllepse, 2006. ISBN 2-84797-088-6.
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