Marie-Louise Bernini (1918-1949). |
Nu zal ik de
laatste zijn om te beweren dat anarchisten met een kassei
in de hand afgebeeld moeten worden, of met een bom. Maar het beeld dat we daar van Marie-Louise Bernini
te zien krijgen, is maar moeizaam met het anarchisme te rijmen. Toch niet met
het anarchisme dat ik in de hoogdagen van de antiglobalisering heb leren
kennen.
We zien een
mooie, goed verzorgde vrouw die glimlachend opkijkt van het schrijfwerk. Links
op tafel staat een kopje. Thee wellicht. Rechts: bloem in vaas. Alles straalt rustige
ernst en huiselijkheid uit. Dit had het beeld kunnen zijn van een jonge
doctoranda, gespecialiseerd in de polyfonie van de 14de eeuw.
En nochtans.
Marie-Louise Bernini was een stamboomanarchiste. Haar vader, Camillo, was een
Italiaanse anarchist die in 1926 zijn thuis moest verlaten omdat Mussolini hem
anders wel te grazen had genomen. Met zijn gezin vluchtte hij het land uit en
kwam daarbij zowat overal in Europa terecht. In 1936 trok hij naar Spanje om tegen
Franco te vechten. Tijdens de meidagen van 1937 werd hij daar door de
stalinisten vermoord. Ook Marie-Louises moeder en haar jongere zuster waren
activisten. Wanneer de anarchisten na WO II voor het eerst weer een grote
internationale bijeenkomst hielden, was Marie-Louise in Parijs als afgevaardigde
van de Britse anarchisten. Daar ontmoette ze haar moeder die er door de
Italiaanse anarchisten naartoe gestuurd was en haar zuster die er deel uitmaakte
van de Franse delegatie. Ik bedoel maar: die mooie, rustige, goed verzorgde
vrouw die we op de foto zien, had wel een en ander meegemaakt.
We weten dat
de foto gemaakt werd door Vernon Richards. Deze Vernon, die eigenlijk Vero Recchioni
heette, was niet alleen een anarchist, publicist en uitgever, maar ook een
goede fotograaf. Hij was bovendien de man van Marie-Louise.
Vernon
Richards heeft zijn vrouw liefdevol gefotografeerd, zo’n compositie liegt niet.
Op die foto kijkt Bernini ook met liefde naar de fotograaf, dat liegt evenmin.
Verklaart dat waarom een willekeurige toeschouwer op dat beeld verliefd kan
worden? Wellicht wel, want haar liefdevolle blik wordt uiteraard ook door de
kijker opgevangen.
Blijf jij daar onbewogen bij? Ik niet. Zeker niet omdat ik ook het vervolg ken. Marie-Louise Bernini sterft op 13 april 1949 in het kraambed. Ze is nauwelijks 31. Het kind overleeft het evenmin.
Blijf jij daar onbewogen bij? Ik niet. Zeker niet omdat ik ook het vervolg ken. Marie-Louise Bernini sterft op 13 april 1949 in het kraambed. Ze is nauwelijks 31. Het kind overleeft het evenmin.
Flor
Vandekerckhove
(*) http://florsnieuweblog.blogspot.be/2012/03/een-muf-riekend-spoor-van-charlotte.html
(**) Marie-Louise Bernini. Neighther East Nor West. Selected Writings 1939-1944. 192 ps. Freedom Press, London. 1988.
(**) Marie-Louise Bernini. Neighther East Nor West. Selected Writings 1939-1944. 192 ps. Freedom Press, London. 1988.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten