zondag 22 mei 2016

ABBA

‘Staat er iets over ABBA in?’ Natuurlijk stond er iets over ABBA in, het was een encyclopedie.
Staat er ook een foto van hen in?’ Het tegendeel zou mij verwonderd hebben. Ik knikte.
‘Weet je wat ik vannacht gedroomd heb?’ zei hij vervolgens. ‘Ik heb gedroomd dat ik het met Agnetha deed.’
Ik maakte een fout. ‘Is dat de blonde of de brunette?’ vroeg ik.
‘Weet jij niet wie Agnetha is?’ De man begon aan het nut van de encyclopedie te twijfelen. Ik moest handelen. Ik haalde de letter A uit de koffer en opende het boekdeel op het lemma ABBA. Daar stonden ze gevieren: Agnetha, Björn, Benny en Frida. Ik zag dat Agnetha de blonde was. Het artikel was lang en er waren mooie plaatjes. Dat zat goed.
Ik vroeg: ‘Had ze in je droom ook zo’n pakje aan?’ Mannen onder elkaar hé.
‘Zwijg,’ zei die man, ‘mijn vrouw lag links en Agnetha rechts, en ik vingerde aan beide kanten.’ 
Omdat ik niet meteen wist wat ik daarop kon zeggen, keerde ik de bladzijde en kijk, daar stond een foto met alleen maar de twee vrouwen, Agnetha en Frida, de blonde en de brunette. De man en ik keken in stilte naar de vrouwen. In gedachten zag ik ze naast die man liggen. Frida links, Agnetha rechts. Het was een weerzinwekkend beeld, hopelijk bleef het niet aan me kleven.
Toen kwam de echtgenote thuis. Volgens mij geleek ze erg op die brunette van ABBA, heel erg. Een ogenblik leek het er godver op dat ikzelf in de droom van die man terechtgekomen was. Hier zaten we samen aan tafel, als waren we een soort Vlaamse ABBA, die man, zijn brunette, die blonde en ik, zij het dat Agnetha er alleen maar op foto bij was.
Ze zouden er nog eens over nadenken, zegden ze. Zo gaat het altijd als de vrouw er bij komt zitten. Vrouwen zijn te nuchter. En voor mij brak een lange dag aan, want ik moest een andere koper voor die encyclopedie zien te vinden.
Flor Vandekerckhove
Een reactie posten