Sinds
het ontstaan ervan werd deze blog al meer dan een kwart miljoen keer bekeken, 253.323
keer om exact te zijn, een cijfer dat, terwijl ik het neerschrijf, alweer
voorbijgestreefd is. Een jaar geleden stond de teller nog op 178.721. Dat
betekent dat er in een jaar tijd 74.602 views aan toegevoegd werden, wat nooit eerder gebeurd is.
In
2016 had ik 247 stukjes gepost, waarmee ik voor het eerst boven de 200/jaar kwam. Dat
vond ik eigenlijk wel overdreven van mezelf, want het betekende dat ik haast
dagelijks een nieuw verhaal publiceerde. Ik had me toen voorgenomen om me een
beetje te matigen en ik ben daar ook, zij het met moeite, in geslaagd: in 2017
publiceerde ik 200 nieuwe stukjes.
’t Is nog altijd teveel, want ik streef naar een ritme van een stukje om de andere dag. Meer dan 183/jaar zou dat niet mogen geven. Nu gebeurt het nog al te vaak dat een post ondergesneeuwd geraakt in de lawine van stukjes die er boven komen te staan.
’t Is nog altijd teveel, want ik streef naar een ritme van een stukje om de andere dag. Meer dan 183/jaar zou dat niet mogen geven.
Voor
wat de perspectieven betreft kan ik dan ook kort zijn. Ik ga gewoon verder op
de ingeslagen weg en voeg er Lenins woorden aan toe: liever minder, maar beter!
In de rechtermarge van de blog staat een top tien van de meest gelezen posten. 2017 bracht zes
nieuwe topstukken voort. Ook dat is een record.
Op
10 staat een handpalmverhaal: Betsy
van ‘t Sas. Het is de bewerking van een langer verhaal dat ik al eerder publiceerde en dat toen De lotgevallen van Zwarte Maria heette. Ik maakte het nu korter en daardoor
ook sterker. Er is evenwel een bijzondere verklaring voor het grote succes van deze versie. Blijkt dat er alhier een bier gebrouwen wordt dat Blonde Betsy heet en de brouwer ervan
woont aan ’t Sas. Die mens —
Jurgen Tavernier — stuurde mijn verhaal via zijn indrukwekkende sociale netwerk de wereld in, met alle
gevolgen van dien: het werd een hit.
Dat
is trouwens de regel: wanneer zo’n stukje opgepikt wordt door iemand met een
druk bekeken facebook dan wordt het
een succes. [Neen, zelf ben ik geen facebookvriend,
da’s een beperking die ik mezelf opleg; er kruipt al genoeg tijd in deze
computer.]
Ook
op 9 staat een nieuweling. Dat stukje wordt geschraagd door een
schoolfoto uit 1948. Veel oudere Bredenaars
togen op zoek naar de namen achter de gezichten, iets wat resulteerde in tal
van commentaren en in vele honderden views.
Nieuw
is ook het stukje dat op 7 terechtgekomen is. In Het
privilege van de Vistrap werp ik een blik op die
merkwaardige marktplaats in Oostende. Het stukje werd, ook omwille van de
markante foto’s, erg gesmaakt; vooral door Oostendenaars, vermoed ik.
Ronduit
spectaculair was het aantal lezers dat een weg vond naar het verhaal waarin ik
de Amerikaanse president, onder de niet mis te verstane titel Trump in
Bredene, mijn thuisgemeente laat
bezoeken. Dit stukje fake news
behoort tot de vier meest gelezen blogstukjes van De Laatste Vuurtorenwachter. Maar goed ook, want 't is een zeer kort verhaal waarop ik met tevredenheid terugblik.
Ook
de twee eerste plaatsen worden bezet door nieuw materiaal. Op twee staat een
culturele beschouwing betreffende de indrukwekkende veranderingen die momenteel op de
Oostendse Oosteroever plaatsgrijpen. Daar verrijst een spectaculair nieuw
stadsdeel. In Oud en
nieuw mijmer ik een beetje over wat daar
geweest is en wat gaat komen. Vele mensen blijken met me mee te mijmeren, want
in twee dagen tijd werd het stukje al door meer dan duizend mensen bekeken; ook
vandaag wordt het nog altijd veel gelezen. Misschien komt het mettertijd helemaal
bovenaan te staan.
Maar
nu staat er een ander stukje op nummer één, en ook dat is nieuw. Onder Allen
naar Kuttekoven staat een satire op
gebeurtenissen die zich in november in dat gehucht afgespeeld hebben. Wie niet
weet waarover dat gaat moet daar zeker eens naar kijken, want er valt veel uit
te leren, over normen & waarden
bijvoorbeeld en over identiteit.
Kuttekoven leert ons iets over Vlaanderen in de XXIste eeuw en hoe dat bij wijlen nog erg lijkt
op het Vlaanderen van de XIXde.
Flor
Vandekerckhove
Geen opmerkingen:
Een reactie posten