zondag 19 augustus 2018

Luchtkasteel (Het huis 4)

Mijn vrouw heeft gelijk: ik moet dat verhaal maar eens beginnen schrijven. Maar zo simpel is ’t helaas ook weer niet.
Ik weersta de aandrang om nog een laatste keer naar het huis te trekken en in plaats daarvan rij ik ter verstrooiing naar de stad. Daar valt mijn oog op een schilderijtje in de vitrine van een tweedehandszaak. In de kopie herken ik Het Spaanse luchtkasteel van René Magritte. Een enorme rotsblok hangt massief in de lucht boven zee. Bovenop de rotsblok staat een gebouw, letterlijk een luchtkasteel. Zeer inspirerend voor het verhaal dat ik wil schrijven.
Ik ga binnen en als ik weer buiten kom heb ik het schilderij onder m’n arm. Pas dan valt me het meisje op dat buiten is blijven toekijken hoe ik me binnen voor weinig geld het schilderij aanschaf. Ook omdat ze me aan iemand laat denken toon ik haar het doek.
‘Dat heb ik geschilderd,’ zegt ze, ‘en nu spijt het me dat ik het uit geldnood heb moeten verkopen.’
‘Hoezo?’ vraag ik. En ze vertelt me een verward verhaal over Magrittes doek, over de Franse titel die hij eraan gaf en dat die titel gebaseerd is op een gothic novel.
Terwijl ik me tevergeefs blijf afvragen vanwaar ik dat meisje ken, wordt het me duidelijk dat ze alles over het doek weet, dat ze aan haar zelfgemaakte kopie gehecht is en dat ze er als maker eigenlijk ook wel recht op heeft. Weggeven lijkt me dan weer een brug te ver en geld vragen aan iemand die er geen heeft doe ik evenmin: ‘Als je wilt’, zeg ik, ‘proberen we te ruilen.’
Dat vindt ze goed. Uit haar tas haalt ze een boek. De naam van de schrijfster staat in kapitalen over een schoolfoto en daaronder in een kleinere letter ‘De geest geven’. Het is een ongelijke ruil, maar ik stem toe.
‘Je zult het je niet beklagen,’ zegt ze en terwijl ze met het schilderij onder haar arm om de hoek verdwijnt wordt het me duidelijk waar ik haar eerder gezien heb. Ze is het meisje waarin de oude vrouw zich transformeerde, en waarvoor ik zoveel schrik had.
Thuis sla ik het boek willekeurig open en lees: ‘Geesten zijn de rafels en flarden van het leven van alledag, informatie die je verzamelt zonder te weten wat je ermee moet doen, kennis die je niet kunt verwerken, het zijn de kaarten die je uit de kaartenbak hebt gegooid, inktvlekken op het papier.’
(Einde)
Flor Vandekerkhove

Wie dit gothic verhaal vanaf het begin wil lezen start hier.

Geen opmerkingen: