Het is du jamais vu! Nooit
eerder, in mijn toch al lange carrière als filmconsument, heb ik het mogen
meemaken dat ik alléén in de zaal zit. Dat komt doordat we ons op dat moment in
de hittegolf bevinden en da’s slecht weer voor cinema-uitbaters. ’t Komt ook
doordat The Man Who Killed Don Quixote (°) slechte kritieken krijgt, terecht.
Ik zou de film niet eens vermelden ware ’t niet dat hij een kapstok is
om iets over een essay te vertellen dat Don Quichot probeert te duiden. (°°)
Het
personage van Michel de Cervantes is het product van een tijdperk waarin twee
tegenstrijdige productiewijzen naast elkaar bestaan: ‘Het
systeem van feodale uitbuiting, dat al minstens sinds de 14e eeuw in ontbinding
was, stierf maar niet af (…) Tegelijkertijd werd de burgerlijke maatschappij
maar niet definitief geboren, laat staan dat ze zich consolideerde. We zitten
dus in de overgang tussen het stervende feodalisme en de eerste opkomst van het
kapitalisme.’
In de publieke ruimte verschijnt Don Quichot als een feodale heer: hij
bezit wapens en heeft dienstpersoneel. In de privéruimte zien we hem als
een arme man die zijn schamele vermogen opsoupeert. Hij is niet in staat zich
aan de op komst zijnde nieuwe tijden aan te passen.
Don Quichot leest ridderromans. Maar ‘in
het feodalisme bestond slechts het ene Boek, dat de waarheid en het
eensluidende woord van God bevatte. Het kritische lezen, het vermogen om het
oneens te zijn en de mogelijkheid om het boek te sluiten uit verveling
bestonden niet : de lezer was geen vrij subject dat onafhankelijk tegenover het
boek stond, maar een dienaar onderworpen aan een strikt liturgische lezing.’
Daardoor
verwart Don Quichot die ridderromans met de realiteit en dat doet hij ook met
de spitstechnologie die hij in de vorm van windmolens te zien krijgt: voor hem
zijn het reuzen. De twee rivaliserende werelden die naast elkaar bestaan verklaren
ook de dialogen tussen Don Quichot en zijn vermeende schildknaap: ‘Sancho blijft bijvoorbeeld onvermoeibaar
aan de ridder vragen om een loon, waarop Don Quichot voortdurend antwoordt dat
er in geen enkele ridderroman sprake van is dat schildknapen verloond werden.
Sancho vraagt hem ook of dat loon, mocht hij het ooit krijgen, per maand of per
dag betaald zou worden (…), en dringt op die manier een burgerlijke tijdslogica
op aan het natuurlijke tijdsverloop van het feodalisme, waarin de relatie
tussen meester en horige niet onderhandeld of opgedeeld werd, maar integendeel
vastlag voor het leven.’
Er
staat nog veel meer in het van marxistische finesses bulkende essay dat ik u,
in tegenstelling tot de film, wel aanraad, maar net als de film had ook het
essay minder pompeus mogen zijn. En korter.
Flor
Vandekerckhove
(°) Terry Gilliam. The Man Who Killed Don Quixote. 2018. 132
min.
(°°) David David Becerra Mayor. Het gramsciaans monster Don Quichot. In Lava nr 4. U leest het hier.
(°°) David David Becerra Mayor. Het gramsciaans monster Don Quichot. In Lava nr 4. U leest het hier.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten