woensdag 2 oktober 2024

Met Graham Greene naar Havana


VANDAAG, 2 oktober, is ’t exact 120 jaar geleden dat Graham Greene (1904-1991) geboren werd. In 2013 postte ik al een mini-essay over deze Britse auteur, onder de wervende titel Neuken achter ’t altaar met Graham Greene en zelf liet ik me ook al door hem inspireren: De kaartclub van het Marc Aurel Café (2017), Hinderlaag (2021) en De vierde man (2024), drie sterk met elkaar verwante handpalmverhalen waarin je gemakkelijk The Third Man van Greene herkent, en nog gemakkelijker de film die op dat boek gebaseerd is, ja, de film The Third Man (Carol Reed, 1949) is een van mijn favorieten. Vandaag, ter gelegenheid van schrijvers 120ste verjaardag, voeg ik aan mijn vuurtorentuintje een schep Graham Greene toe. 
In mijn herinnering is Our man in Havana/ Onze man in Havana (1958) de laatste roman die ik puur voor mijn plezier, van voor naar achter, uitgelezen heb, 
puur amusement en ik bedoel het niet neerbuigend. ’t Is lang geleden, ik woonde nog in Gent en ik weet niet meer of ik dat boek in ’t Engels dan wel in ’t Nederlands tot mij nam, ik denk dat ik het uit de indrukwekkend grote bibliotheek van mijn toenmalige vriendin haalde. Ik kan ’t haar niet meer vragen, we zijn niet langer on speaking terms.
Ik heb ernaar gezocht, maar ‘k vind geen gratis Nederlandstalige e-versie die ik je had kunnen doorsluizen, spijtig, maar je kunt de tekst hier wel in ’t Engels downloaden. Voor wie dat te hoog gegrepen vindt, heb ik ook iets. Dezelfde Carol Reed die de door mij bezongen The Third Man gemaakt heeft, doet het in 1959 ook met Our Man in Havana. Die film staat in zijn geheel op YouTube, om hem te bekijken moet je alleen maar hier drukken. ’t Is iets om regenachtige herfstdagen op te fleuren, ’t is om te lachen en ’t is in CinemaScope!
Flor Vandekerckhove

Onze Man in Havana is als nieuw exemplaar niet langer in de handel beschikbaar. Je kunt het boek op ’t net nog tweedehands kopen, maar daar wordt wel teveel geld voor gevraagd. Voor deze uitgave waarvan de kaft duidelijk € 10,- vermeldt, vraagt men nu € 25.-. Misschien is dit wel een goede gelegenheid om weer eens de openbare bibliotheek op te zoeken, waar men het boek graag (of ongaarne, dat kan ook) voor je uit het magazijn ophaalt.

Geen opmerkingen: