zaterdag 11 april 2015

De laatste woorden van Dillinger

In de film zie je een andere versie, maar volgens mij is ’t zo gegaan. ‘Ik ben hier niet om je iets te vragen’, zegt Winstead, ‘ik ben hier om iets mee te delen.’ Billie monstert de man die rechtover haar zit: ‘Ze zeggen dat jij hem neergeschoten hebt.’ Winstead maakt inderdaad deel uit van het team dat de gangster de voorgaande dag op straat omgelegd heeft. Nu zit hij in het bureau tegenover diens liefje om haar de boodschap te bezorgen: ‘Ik ben naar jou gekomen omdat hij ’t me gevraagd heeft.’ Billie is nu een en al oor. ‘Nadat hij getroffen werd en op straat lag te zieltogen, sprak hij zijn laatste woorden uit. Ik heb me naar hem toe gebogen, mijn oor tegen zijn mond gehouden en dit is wat ik begrepen heb.’ Winstead wacht een tel en herhaalt dan letterlijk wat John Herbert Dillinger gezegd heeft, de meest gevreesde gangster uit de Amerikaanse geschiedenis: ‘Zeg aan Billie, zeg haar… dat al wie geen haar heeft een puit is.’ Winstead kijkt Billie aan die haar blik afwendt, waardoor hij haar emoties niet kan zien. Hij staat op, heeft gedaan wat zijn plicht was en laat Billie alleen in ’t bureau achter. Al wie geen haar heeft is een puit. Zij zal zich de rest van haar leven afvragen wat de betekenis ervan is. Wat heeft haar geliefde hiermee bedoeld? Nooit zal ze het antwoord vinden. De film krijgt daardoor een open einde. Vervolgens gebeurt ook dit. De woorden nestelen zich in jouw hersenen, dat kan haast niet anders, net zoals ze dat bij mij gedaan hebben. Al wie geen haar heeft is een puit. Maar wat het zeggen wil…
Flor Vandekerckhove



Gunned Down - Public Enemies (10/10) Movie CLIP (2009) HD

Geen opmerkingen: