Momenteel lees ik een boek dat door een gitarist geschreven
werd: 'Alle vormen van
muziek’, zegt hij, ‘kunnen
gebruikt worden als deel van een systeem van onderdrukking, maar ze kunnen ook
deel uitmaken van het verhaal van onze bevrijding.’ Wat deze Randall over muziek beweert, geldt voor alle kunst.
Hij herinnert me er trouwens aan dat ik nog iets over de belevenissen van een beeldhouwwerk
moet schrijven.
Dit verhaal begint met iets wat guerrillakunst heet. Arturo di Modica⇲ plaatst op 15 december 1989 ongevraagd een 3200 kilo
wegende bronzen sculptuur voor de ingang van de beurs in Wall Street, New York.
Het werk heet Charging Bull en stelt
inderdaad een stier voor die in de aanval gaat. De stunt haalt de pers, maar het werk wordt daar meteen weggehaald. Het
krijgt iets verder een plek toegewezen en is sindsdien een bezienswaardigheid,
een eerbetoon aan het beurswezen, een Bull Market⇲ is een bekende metafoor in die
kringen.
Ik keer even terug naar bovenstaand citaat van Randall. Hoe
kan zo’n beeld ooit deel uitmaken van ‘het verhaal van onze bevrijding’? Toont het ons niet een bijzonder
viriel, onverslaanbaar kapitalisme? Ja, maar dat komt doordat het werk onaf is. We weten dat nog maar
sinds kort, meer bepaald sinds 8 maart (Internationale Vrouwendag) 2017. Op die
dag krijgt de stier, alweer onaangekondigd, gezelschap. Nu
betreft het een werk van Kristen Visbal⇲ en het heet Fearless Girl. Een klein, bronzen meisje kijkt de superstier
uitdagend in de ogen. De stier krijgt een andere betekenis. Helaas! Ook de twee samen maken nog geen deel uit van 'het verhaal van onze bevrijding’, Fearless girl is een promotiestunt
van een vermogensbeheerder die Vrouwendag misbruikt om de eigen winkel te
promoten.
Ofwel heeft Dave Randall ongelijk en zien we hier kunst die geenszins deel uitmaakt van onze bevrijding. Ofwel
hebben we nog altijd te maken met iets wat onaf is. Dat laatste blijkt de mening te zijn van weer een andere kunstenaar.
Alex Gardega⇲ voegt er nóg een beeldje aan toe, een
mopshond die tegen het been van de fearless
girl urineert, waardoor we een geheel krijgen dat bestaat uit Charging Bull, Fearless Girl en… Pissing Pug⇲. Hiermee bereikt het kunstwerk eindelijk zijn voltooiing. De twee eerder
geplaatste symbolen mogen eeuwigheidswaarde in brons claimen,
nooit gaan we ze nog bekijken zonder aan het — al na drie uur weer
verwijderde! — papier-maché te denken dat al dat brons uitdaagt. In deze is het zoals de ouwe Hegel al zei: das Wahre ist das Ganze.
Pissing Pug heeft de maker 25 dollar aan materiaal gekost. Na de actie
stelt Gardega het, naar eigen zeggen, te koop voor 10 dollar. Daar kan de
vermogensbeheerder van Fearless Girl
niet tegenop, daar kan zelfs heel Wall Street van de Charging Bull niet tegenop. Waardoor de gecombineerde beelden, willens nillens, toch deel uitmaken van onze bevrijding.
Zelfonderzoek is een gezamenlijk werk van dochter Marijke en vader Flor Vandekerckhove. Zij is beeldend kunstenaar, hij is schrijver. Elk voerden ze op hun eigen manier een zelfonderzoek uit. Het boekje (e-boek, PDF, 46 pp.) is gratis. Vraag ernaar via liefkemores@telenet.be.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten