![]() |
— Georges Verleene in 2001 bij enig didactisch materiaal, de op schaal
gemaakte spanten van het na te bouwen schip. (Foto Guido Walters †) —
|
Toen ik oud-klasgenoot René Deweert ging interviewen kon ik daar ook
enkele oude schoolfoto’s kopiëren. Een van die foto’s betrof een klas van het Oostendse college, de Vierde Moderne in 1963-64. Ik herkende een aantal dorpsgenoten.
Ik plaatste het beeld onder het stukje, met een oproep: bezorg ons de
ontbrekende namen. Dat die oproep succes kende was vooral te danken aan Jan
Decreton die ook in die klas gezeten had.
Ik had nog zo’n foto, maar van de Zesde Moderne, in 1961. Ik mailde
Jan Decreton ook die foto. Bleek dat hij destijds alle namen op de ommezijde
van zijn afdruk genoteerd had, een lukslag, waardoor ik u nu kan meedelen wie
al die jongens op onderstaande schoolfoto zijn, een voltreffer als het ware.
Georges Verleene (°1949) is er een van. Hij staat overigens ook op de
schoolfoto bij het stuk over René Deweert. Ik dacht: over die Verleene kan ik
gemakkelijk een stukje posten, want ik heb hem in 2001 voor Het
Visserijblad geïnterviewd.
Oostendenaar Verleene komt uit een vissersfamilie: ‘Toch heb ik eerst nog enige afstand tot de zee proberen te bewaren’,
zegt hij in dat interview. ‘Na mijn
studies als bouwkundig tekenaar kwam ik op het bureau van de bekende architect
Felix terecht. Toen het daar wat minder werd moest ik uitkijken naar ander
werk. Dat bracht me in contact met de wereld van de houtbewerkers.’
Hout
bewerken blijkt echt zijn ding te zijn. Hij komt bij scheepstimmerman Alfons
Lowyck terecht, en dus toch weer in de vis, want Lowyck is hét timmerbedrijf
van de Oostendse visserij.
![]() |
— De historische Oostendse tweemastsloep. — |
Wanneer er op de Oostendse Oosteroever, op de oude scheepswerf van
Seghers, een project groeit waarbij langdurig werklozen herschoold worden, breekt er voor Verleene een nieuwe fase aan. Onder zijn leiding gaan de cursisten
daar een replica bouwen van een historische Oostendse tweemastsloep. Voorwaar
een gewaagde onderneming, want het betreft een indrukwekkend groot houten schip
dat op ware grootte gebouwd zal worden, iets wat al lang niet meer gedaan wordt.
Georges Verleene zal de cursisten het vak aanleren.
Het zijn er uiteindelijk twee geworden. Het eerste schip, de Nele, is inmiddels
ingeschakeld in de wereld van het toerisme. Je kunt het vaartuig boeken en ermee zee kiezen. De tweede sloep werd in opdracht van een reder uit de
visserij gebouwd. Financiële problemen hebben de afwerking ervan belemmerd.
Intussen heeft Georges Verleene uiteraard een indrukwekkende knowhow
opgebouwd, die grenst aan het unieke, want erg veel mensen die zo’n houten schip
kunnen bouwen zijn er niet. Opdat die knowhow met zijn pensionering niet
verloren zou gaan heeft hij zijn ervaring in 2013 in een boek gegoten. Zelf
mocht ik er de flaptekst voor schrijven. Wie meer over dat boek wil weten klikt
hier.
Flor Vandekerckhove
Geen opmerkingen:
Een reactie posten