Wat daar gebeurd is? Ik weet het niet en misschien
is dat maar goed ook, want de kans is groot dat de vragen mooier zijn dan het
antwoord. Ik zou het kunnen vragen aan kapelletjesspecialist Valentin Degrande,
want die weet alles: ‘In de regio Brugge alleen
telde ik 319 kapellen waarvan 66 in 't Brugse, 43 in de buurt van Beernem en 42 in
de buurt van Torhout. In Oedelem heb ik 28 kapellen geteld, in Moerkerke 24.’ Hij heeft er zeven boekjes over geschreven. Een
ervan vermeldt wellicht ook dit kapelletje waarvan ik op 6 maart, tijdens een wandeling door ’t Vriijgeweed, een foto
maakte. (*) Kapelletjes? Ah madam, ik heb er nogal wat gefotografeerd, maar
dit is toch ’t allermooiste. Met stip! Wat we daar allemaal te zien krijgen! Voer
voor wel tien vragen en evenveel verhalen.
Het is, zoals dat vaak het geval is, ingebouwd
in een pijler die de toegangspoort tot een boerenerf schraagt. Het is een oude
boerderij, wellicht gebouwd vóór de Eerste Wereldoorlog, in een tijd waarin dit
land nog achthonderdduizend boeren telt. Het kapelletje is een gesloten nis, niet
gemaakt om ooit weer geopend te worden. Komt het daardoor dat het gevallen
beeldje nooit rechtgezet werd? Hoe komt het overigens dat het gevallen is? Van
zo’n nis mogen we toch veronderstellen dat het daarbinnen windstil is. En dan
is er dat fotootje op de achtergrond. Wie staat daarop afgebeeld? Wordt die
foto daar bij de bouw meteen in geplaatst? Betreft het de stamvader van een
boerengeslacht? Zou dat niet van hoogmoed getuigen, een hovaardigheid die geenszins
met zo’n kapelletje te rijmen valt? (Of juist wel, want elke religie is aanvankelijk voorouderverering.) Of moeten we het aan de andere kant van de stamboom
zoeken? Is dit de foto van de boerenzoon die in 1914 naar het front gestuurd wordt
en er nooit meer van terugkomt? Is hij in de Westhoek achtergebleven? (‘Altijd iemands vader, altijd iemands kind’)
Wie heeft die foto daar aangebracht? Valt het beeldje bij die bewerking om en
vindt men het de moeite niet om het weer recht te zetten? Is men op de vlucht
en heeft men er de tijd niet voor? Heeft men dat kapelletje op die manier
geënsceneerd en verwijst de gevallen madonna naar de aan ’t front gevallen
soldaat? Is dit bijgevolg de kapel van Maria-der-gevallenen? Is de woede om ’t
verlies zo groot dat de boer zijn geloof afvalt en het beeldje bewust een duw geeft?
Misschien wordt die foto daar aangebracht door de allerlaatste bewoner van het
erf, iemand op hoge leeftijd, iemand die daarna met onzekere hand het kapelletje slecht afsluit,
vlak voor hzij naar ‘t ziekenhuis trekt waaruit hzij nimmermeer terugkeert.
Markeert die foto daarmee het absolute einde van een boerengeslacht? Waarna de wind tussen de slecht
aangebrachte stopverf vrij spel krijgt en er zodoende het mooiste aller
kapelletjes van maakt.
Flor Vandekerckhove
(*) Maar dit kapelletje kent Degrande ook niet want, zo laat hij me weten: 'Ik heb geen gevelkapelletjes of nissen in hekkenpijlers geïnventariseerd (wegens te veel).'
(*) Maar dit kapelletje kent Degrande ook niet want, zo laat hij me weten: 'Ik heb geen gevelkapelletjes of nissen in hekkenpijlers geïnventariseerd (wegens te veel).'
1 opmerking:
Wat mooi Flor! Met de uitzonderlijke foto maakt het het geheel nog intenser, en een beetje griezeling :)
Ik heb je link op mijn blog gezet!
Liefs
Nathalie
Een reactie posten