Vlak na de verkiezingsoverwinning van Donald Trump beleeft de Vlaamse
extreemrechtse Filip Dewinter een moment
de gloire om U tegen te zeggen. Met sardonisch genoegen smijt hij het zijn minder
rechtse collega’s in het gelaat: The
Times They Are Changing! Thuis val ik van mijn stoel: een van de grote leuzen
van de protestgeneratie⇲ komt in extreem rechtse handen terecht.
Er komen andere tijden! De uitdrukking wordt in 1963 door Bob Dylan
geijkt in zijn song The Times They are
a-changin’. Lennaert Nijgh maakt er een Nederlandstalige versie van, die in
1966 door Boudewijn de Groot op plaat gezet wordt. In beide versies
weerklinkt de gedeelde overtuiging dat we de wereld gaan veranderen. Let wel, 1968
moet dan nog komen.
In 1963 is Bob Dylan tweeëntwintig. Hij is een van de jongeren die de
goegemeente — writers and critics, senators
and congressmen, mothers and fathers
— erop wijst dat ze links gepasseerd wordt.
Dylan twijfelt niet, hij poneert: The
line is drawn / The curse is cast. Wie niet mee is, is gezien: Then you better start swimmin’ or you’ll
sink like a stone. De songtekst verwoordt de zekerheden van Mei 68: de oude
wereld heeft afgedaan. Bob Dylan heeft dat in 1963 goed voorvoeld.
Al vlug voorvoelt Dylan ook dat het uiteindelijk niet zo’n vaart zal
lopen. Kort nadat hij The Times They are
a-changin’ heeft opgenomen, schrijft hij My Back Pages waarin hij daar alweer afstand neemt: I screamed / Lies that life is black and white.
Dylan wil verder gaan, ik heb er hier⇲ eerder al over geschreven. De folkies blijven
verweesd achter. Dat gevoel wordt goed verwoord in een open brief die Irwin
Silber († 2010) hier⇲ aan Dylan schrijft.
De trotskist Mike Marqusee († 2015) denkt daar ietwat anders over. Hij
heeft veel over de sixties geschreven en ook Wicked Messenger, een boek over Dylan. Zijn mening: ‘Wat ik niet probeer te doen is Dylan te
reduceren tot de woordvoerder of de vertegenwoordiger van de sociale bewegingen
van die tijd. Zonder de sociale bewegingen van dat tijdperk zou deze Bob Dylan,
die sommigen onder ons liefhebben, er niet geweest zijn. Dat wil niet zeggen
dat hij tot die bewegingen teruggebracht kan worden. Hij is een individu dat een
tweeslachtige relatie met die bewegingen heeft (…) Een held van het verzet is
hij geenszins, maar hij is wel een groot kunstenaar.’
Marqusee begrijpt de vraag die ons hier bezighoudt: kan de kunst van
Dylan door rechts geannexeerd worden? Door Dewinter bijvoorbeeld? Marqusee
antwoordt: ‘Ik denk dat er een constant
gevecht gevoerd moet worden (…) om weerstand tegen zo’n annexatie te bieden.’ Elders
voegt hij er aan toe: ‘Net zoals het
onrecht dat Dylan in zijn songs wraakt nog onder ons is, net zo is er nood aan het
allesomvattende streven naar emancipatie van The Times They Are a-Changin'
° Mike Marqusee. Wicked Messenger: Bob Dylan
and the 1960s. New York, Seven Stories Press, 2003.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten