— Ursula Le Guin
(1929-2018) —
|
Op 22 januari overleed Ursula
Le Guin⇲, schrijfster van sciencefiction en fantasy. Ze was ook een
anarchiste van het soort dat zich verwant voelt aan de tao. Een boek van Le
Guin heb ik nooit gelezen, sf en fantasy zijn mijn ding niet.
Merkwaardig is dan weer dat een aantal auteurs van het genre heel
interessante zaken te vertellen hebben over kunst en literatuur. In deze blog heb ik het eerder al gehad over J.G. Ballard⇲, China Miéville⇲ en Neil Gaiman⇲. In dat rijtje past ook Ursula Le
Guin. Over haar opvattingen spreekt ze in Talking
on the Water: Conversations about Nature and Creativity, een boek van
Jonathan White, een activist die erg begaan is met het
mariene milieu. ‘De
dagdagelijkse routine van de meeste volwassenen is zo zwaar en artificieel dat
we afgesloten zijn van een groot deel van de wereld. We doen dat om ons werk te
kunnen verrichten. Ik denk dat het een doel van de kunst is om uit die routine te
treden. Als we muziek horen of poëzie of verhalen, dan opent de wereld zich
weer. We worden erin getrokken — of eruit — en de ramen van onze perceptie
worden gekuist, zoals William Blake zei.’ Volgens Le Guin heeft kunst een sacrale
dimensie: ‘Onze cultuur meent dat
vertellen niet heilig is; we houden er geen tijd voor vrij. Heilig is voor ons
alleen datgene wat georganiseerde religies heilig verklaren. Kunstenaars volgen
een sacrale roep, alhoewel sommigen zich zouden verzetten en terugdeinzen als
hun werk zo genoemd wordt. Kunstenaars hebben het geluk dat ze over een vorm
beschikken waarmee ze zich kunnen uitdrukken: daar zit sacraliteit in, en een
verschrikkelijke zin voor verantwoordelijkheid. We moeten het goed doen. Waarom
moeten we het goed doen? Omdat dit het hele punt is: het is of goed of slecht.’ Dat is, zegt Le Guin, de grote uitdaging: ‘Als schrijver wil je dat de taal echt
significant is en exact uitdrukt wat ze zegt. Daardoor komt het dat de taal
van politici, die alleen maar brutale signalen bevat en voor de rest leeg is,
iets is wat een schrijver zo ver mogelijk van zich af moet houden. Als je,
zoals ik, gelooft dat woorden daden zijn, dan moeten schrijvers
verantwoordelijk gehouden worden voor wat hun woorden doen.’ Dat houdt een maatschappelijke opdracht in: ‘We kunnen onze samenleving niet
herstructureren zonder de taal te herstructureren. Het ene weerspiegelt het
andere.’ Hoezo? ‘Een van de functies
van kunst is mensen de woorden te geven die hun toelaten de eigen ervaringen te
begrijpen. In elke cultuur zijn er altijd uitgestrekte gebieden van
stilzwijgen, en een van de taken van de kunstenaar is om in deze gebieden te
trekken en uit die stilte terug te komen met iets om te zeggen. Da’s een van de
redenen waarom we poëzie lezen, omdat dichters ons de woorden kunnen geven die
we nodig hebben.’
2 opmerkingen:
jean-paul Chemin
La langue modèle la pensée. D'où l'importance d'être polyglotte pour avoir l'esprit libre.
Taal maakt gedacht. Zo is't belangrijk veeltalig te worden om vrijgeestelijk te blijven
jean-paul Chemin
Mijn tekst was halv en half in frans EN IN T'nederlands geschreven
Een reactie posten