woensdag 3 april 2019

De song en het verhaal, of hoe het ene het andere voortbrengt



In de Wikipedia staat hier een lijst van songs die een literair werk herinterpreteren: honderden titels. Er is ook een blog die het daarover heeft: From Novels to Notes. Zelf doe ik al eens het omgekeerde, soms inspireert een song me tot het schrijven van een verhaal. Dat gebeurde onlangs nog met Een proeve van West-Vlaams surrealisme, een verhaal dat twee liedjes in zich draagt. De lijst van mijn verhalen die door songs geïnspireerd worden staat niet in de Wikipedia. Daarom maak ik maar zelf zo’n lijstje, want ja, als ik het al niet doe. In mijn lijst staan de verhalen in rood gemarkeerd. Wie erop klikt wordt ernaartoe geleid: u zult zien dat ik inspiratie gevonden heb bij Canned Heat, Otis Redding, Bob Dylan, The Eagles, Tom Waits, America, Warren Ellis, Nick Cave, Paul Simon, Billy Bragg, Wilco, Peter Doherty, Ivan Heylen, The Dubliners, Jacques Brel, Frank Zappa, Elvis, Drs. P., Django Reinhardt en Brendan Behan.

* de popgroep Canned Heat heeft twee hitjes geproduceerd die me inspireerden tot het verhaal Onderweg, op zoek naar verhalen;
* Tijdverlies, zalig inderdaad, werd dan weer geïnspireerd door The Dock of a Bay van Otis Redding;
* Mijn leven als ontdekkingsreiziger speelt een spel met Bob Dylan’s 115th dream;
* ‘t Was midden in de nacht komt voort uit het gelijknamige kinderlied;
* Hotel California is een verhaal dat nauw aanleunt bij de gelijknamige hit van The Eagles;
* Oorwurm heeft met Tom Waits te maken die op zijn koertje It’s Alright With Me zingt;
* van Tom Waits vind je in de blog ook nog Bella ciao;
* Milieucatastrofe… vindt zijn inspiratie in A horse with no Name van America;
* Django’s requiem ontfermt zich over de bewerking van een verloren requiem, waarover Warren Ellis zich eveneens ontfermd heeft;
* Een andere kijk op Lazarus vertrekt van Dig, Lazarus, Dig!!! van Nick Cave;
* De rode linkerhand van Fiorine is eveneens schatplichtig aan de grote Cave;
* Dit is geen… werd geïnspireerd door Rene And Georgette Magritte With Their Dog After The War van Paul Simon;
* Die kat kom weer is een verhaal dat voortbouwt op het gelijknamige Zuid-Afrikaanse kinderlied;
* Sterkste man van Gent blijkt West-Vlaming maakt gebruik van het Gentse volkslied De sterkste man van Gent;
* Toen de zee aan een wasdraad hing werd geïnspireerd door As I Went Out One Morning van Bob Dylan;
* in Het nichtje van Hugo Claus laat ik me leiden door Walt Whitman’s Niece van Billy Bragg & Wilco;
* De Groote Slachting vertrekt van Suicide in theTrenches van Peter Doherty;
* Veertig is een variatie op De wilde boerendochter van Ivan Heylen;
* Nooit meer oorlog vindt zijn oorsprong in een uitvoering van The Old Man door The Dubliners;
* Jacques Brel bewoog me ertoe om Mevrouw de hond te schrijven;
* er is ook een verhaal dat onomwonden In de keuken van Frank Zappa heet;
* de king mankeert niet in het lijstje, kijk maar naar Wat Elvis en ik gemeen hebben;
* in 2019 is er een verhaal dat zijn mosterd haalt bij Drs. P. Diens lied ‘Cafeetje in Sneek’ wordt bij mij het verhaal over een Cafeetje in Leffinge, waarin ik herinnering ophaal aan onze jong gestorven makker Koen;
* van het gevangenislied The Auld Triangle maak ik geen verhaal, maar ik heb de songtekst wel in ’t Nederlands vertaald.

Flor Vandekerckhove

Geen opmerkingen: