maandag 27 april 2020

Variaties in de vorm van een spook

— Aan de kust circuleren tal van verhalen over kwaadaardige geesten die daar het leven beheersen: De Roeschaard, kapitein Osschaert, het spookschip Concordia … Soms hebben die verhalen met succesrijke kapiteins te maken die een pakt met de duivel sluiten en ‘framasson’ worden. Ik maak er Variaties in de vorm van een spook van. Componist Dimer Geedts zou daar nu al muziek bij bedacht hebben, ware het niet dat kapitein Osschaert (vooraan op de foto) geenszins van plan is zich aan de regels van de social distancing te houden. Het zal bijgevolg nog enige tijd duren vooraleer de Ostend Social Club Avondgenoegen deze Variaties in de vorm van een spook aan zijn repertoire kan toevoegen. —

  • De Roeschaard — ’t Is waar dat hij op zee woont. En ’t Is waar dat hij diep in zee de golven klieft, op zoek naar slachtoffers die daar zijn woonst passeren. ’t Is waar dat De Roeschaard zich soms aan een schip laat hangen en het zodanig doet hellen dat het omslaat en vergaat. Dat is allemaal waar. Maar ’t is vooral waar dat De Roeschaard niet op zee geboren werd, hij stamt van ’t land, waar hij uit de as van een verbrande heks geboren werd. En ’t is waar dat hij op wraak uit is, wraak omwille van wat zijn moeder daar werd aangedaan. ’t Is waar dat hij daarom steeds naar het land terugkeert en zich plots bovenop een mens laat vallen.
  • Kapitein Osschaert ’t is waar dat Osschaert voor 99 jaar naar de zee verwenst werd. t Is ook waar dat hij daar een vermaarde zeeschuimer geworden is, zo een die de zee leegvist. Zijn naam wordt omfloerst door een nevel van spookverhalen over schepen die, gejaagd door de winst, rondwaren, aangevuurd door vervloekte kapiteins die ongrijpbaar zijn. ’t Is bijgevolg ook waar dat Osschaert nog altijd spoorloos is.
  • De Framasson —  Ik stond op het kruispunt en zag dat het riool de stortvloed niet kon slikken, het water liep de spuigaten uit, auto’s bleven aan de kant staan, brandweerlui spoedden zich naar weggewaaide daken. Maar ook dit is waar. Na die dag werd alles voor mij anders. Mensen die me nooit een blik gegund hadden, groetten me nu met de glimlach. Het tijdschrift dat ik uitgaf kreeg een toevloed van abonnees. Nieuwe medewerkers boden spontaan en gratis hun aan. De uitgeverij — ’t was ongehoord — begon zelfs winst te maken en ik dacht eraan een assistent in dienst te nemen. Ik was voorwaar een framasson geworden.
  • Spookschip Concordia — Aan de muur hangt de foto van een vissersschip, ik lees de naam: Concordia. Waarvan alom bekend is dat het gevoerd wordt door een kapitein die een vloek torst. Hoe langer ik naar de foto kijk, hoe onzekerder ik word. Hoor ik een auto het erf oprijden? De kapitein van de Concordia! Ik aarzel niet, spring op een kist, open een raam, steek mijn been naar buiten en word verblind door de bliksem. Mijn andere been wil niet mee en de honden komen kwijlend op me af. En dan wordt alles zwart. Gelukkig.
Flor Vandekerckhove

In afwachting van de spookvariaties kunt u al een blik werpen op deze variatie op het winkelen. 

Geen opmerkingen: