vrijdag 10 april 2020

Een onderbroken stukje telefoonseks



Meer dan eens gebeurt het dat ik voor de treurbuis in slaap val en ondanks het
Lawaai van auto’s die elkaar met gierende banden de loef afsteken blijf slapen
En dat ik zelfs niet wakker word van het definitieve vuurgevecht dat het pleit 
Tussen de goeden en de slechten beslecht en altijd in t nadeel van de slechten.

Wakker word ik veelal pas als de herhalingslus al lang gaande is en gaande en 
Gaande en de nieuwslezer voor de zoveelste keer het inmiddels al oude nieuws
Aan de kijkers kenbaar maakt maar vandaag gaat het er anders aan toe want ik 
Word onverwachts uit de slaap gerukt door de beltoon van mijn telefoon.

Terwijl ik met één oog mijn Nokia zoek die me nu al zoveel jaren trouw vergezelt
Zie ik met het andere oog dat er een nachtelijke film noir op de tv te zien is en de
Zwart-wit scène die zich voor dat oog ontvouwt is deze van een femme fatale
Indrukwekkend schaars gekleed liggend op een bed en de telefoon ter hand.

Onderwijl hoor ik in mijn telefoon een door mij moeilijk te ontkennen vraag 
Gesteld door een mij onbekende vrouw die wil weten of ik het ben en me daarna
Zegt dat ze blij is dat ze me op dat late uur nog wakker aantreft omdat ze zich
Bijzonder eenzaam voelt en hoge nood heeft aan een stimulerend gesprek.

Terwijl ze deze woorden zegt kijk ik eerst op mijn horloge en zie dat het ruim na 
Middernacht is en daarna zie ik dat de film niet erg geschikt is voor al te jonge
Kijkers want de femme fatale ontbloot demonstratief haar dijen en brengt haar 
Vingers naar haar clit in een geslaagde poging om de male gaze te bevredigen.

De mij onbekende vrouw die me belt zegt dat ze op het bed ligt en het zich daar 
Gemakkelijk maakt en ze vraagt na enig weifelen of ze me mag vertellen welke 
Kleren ze op dat nachtelijke uur nog aanheeft en of ik haar wil vertellen welke 
Kleren ik zelf aanheb en of ik dat eerst wil zeggen of liever heb dat ze zelf begint.

Dat alles is al vreemd genoeg maar nog vreemder is dat de femme fatale van de 
Film noir op de tv aan de telefoon een soortgelijke vraag in t Amerikaans stelt en 
Dat het antwoord van de man aan het andere einde van de lijn exact hetzelfde is
Als dat van mij waardoor ik mijn eigen woorden in het onderschrift zie staan.

Nog voor de mij onbekende vrouw de kans krijgt me iets over haar garderobe te
Vertellen hoor ik hoe iemand in de film op de tv op de deur van de hotelsuite 
Klopt waarna de femme fatale geroutineerd haar peignoir fatsoeneert terwijl ze 
Aan de telefoon zegt dat ze gaat kijken wie op dit nachtelijke uur nog aanklopt.

Dat is ook wat de mij onbekende vrouw me in mijn telefoontje zegt en terwijl ik 
Op het antwoord wacht zie ik in de film op te tv dat het om een mannenmens 
Gaat waarin ik al na enkele tellen de haveloze detective Philip Marlowe van 
Raymond Chandler kan herkennen die zijn deukhoed meteen op het bed keilt.

Terwijl ik in mijn Nokia halvelings het gesprek tussen de bezoeker en de mij
Onbekende vrouw kan volgen die me zo onverwachts heeft opgebeld zie ik hoe 
De beeldschone femme fatale in de film de telefoonhoorn op het nachtkastje 
Weer opneemt en zegt dat ze moet neerleggen omdat de Philip er is.

Dat is ook wat de mij onbekende vrouw me in mijn telefoon zegt maar dan over 
Een andere Philip en ze zegt het in ‘t Nederlands dat op de ondertiteling te lezen 
Staat en nog voor ik haar kan antwoorden schakelt ze de telefoon uit en laat me 
Eenzaam achter met de rest van de nacht die ongetwijfeld slapeloos zal zijn.

Flor Vandekerckhove


Het gedicht 'Een onderbroken stukje telefoonseks' werd toegevoegd aan de dichtbundel 'De man die sneller schijt dan zijn schaduw'.  De bundel (92 pp, e-boek, PDF) is gratis. Mail erom naar liefkemores@telenet.be

Geen opmerkingen: