zaterdag 24 maart 2018

Op de Valentijntrein


— De stoomtrein die ook vandaag nog ingezet wordt tussen Maldegem en Eeklo. —

De trein, legt hij me uit, is de Valentijntrein, een antieke wagon die jaarlijks van stal gehaald wordt, en in de valentijnsnacht een tocht maakt, getrokken door een stoomlocomotief. ‘Hier in Vlaanderen?’ vraag ik. Accidere ex una scintilla incendia passim,’ roept hij daarop in extase. Ik weet niet wat hij bedoelt. Ik schrijf de woorden op en neem me voor om de vertaling thuis op te zoeken. Maar je weet hoe 't gaat — boodschappen, tukje, fietsband repareren, gras maaien, stoep vegen, ruiten zemen, hond uitlaten, familiebezoek, PMD op straat, voetbal, wasje slaan, hongertje… — het komt er maar niet van, en zo belangrijk is 't nu ook weer niet.
Flor Vandekerckhove

P.S. Later zie ik dat het Stoomcentrum↗︎, waarover hij me vertelt, wel degelijk bestaat. 

Geen opmerkingen: