maandag 3 september 2018

Mijn laatste biecht


De laatste keer dat ik te biecht ging is twintig minuten geleden. Een mens kan dat hier online doen en ik raad het iedereen aan, de biechtvader (foto boven) is een toffe pee die overdreven veel met zijn ogen knippert, maar vooral begrijpend knikt bij het vernemen van uw zondigheid.
Omdat er zich veel brol op het internet bevindt heb ik de site eerst getest. Ik beken een moord. Het bevrijdende antwoord komt terstond: Gelieve 5 Wees gegroetjes en 21 Onze Vaders te bidden voor je zonde "ik heb iemand vermoord".’ Daarna meld ik vlug dat het maar om te lachen was en weer volgt prompt mijn penitentie: Gelieve 18 Wees gegroetjes en 7 Onze Vaders te bidden voor je zonde "ik heb zojuist gelogen".’ De verhouding tussen de boetedoeningen zit een beetje scheef, maar ik besluit er toch mee door te gaan.
Hoeveel keer heb ik de dag des Heren niet geheiligd? Ik rond af: 50 jaar à 50 keer per jaar geeft 2500. Het antwoord: Gelieve 40 Wees gegroetjes en 15 Onze Vaders te bidden voor je zonde "Ik heb 2500 keer de dag des heren niet geheiligd".
Terwijl ik ter inspiratie de tien geboden afloop, blijkt het al bij al mee te vallen met mijn zondig leven. Wel valt me op dat veel van die tien geboden met seks te maken hebben. Op 6 staat Doe nooit wat onkuisheid is, op 9 Wees steeds kuis in uw gemoed en op 10 Begeer nooit iemands ondergoed. Mijn kerfstok kennende leidt die me ongetwijfeld regelrecht naar de hel, tenzij… de online biechtvader me ook daarvoor vergiffenis schenkt. En kijk: ‘Gelieve 34 Wees gegroetjes en 13 Onze Vaders te bidden voor je zonde "Er gaat geen dag voorbij of ik bezondig me aan onkuisheid".’
Ik tel mijn penitenties samen. Om mijn zondig leven, een niet-begane moord inbegrepen, af te kopen moet ik in totaal 97 Weesgegroeten afleveren en 56 Onzevaders. Daarvoor moest ik het niet gelaten hebben, vind ik.

Geen opmerkingen: