Burning (°°) is de verfilming van het verhaal Verbrande schuren (1987) van Haruki Murakami. Een bespreking van de
film vind je hier. De film is, vind ik, ook aan te prijzen als
inleiding in het literaire oeuvre van Murakami.
Dat besefte ik toen ik een reisboek van Auke Hulst aan ’t lezen was. De
Nederlandse reisschrijver trekt in een van de daarin gebundelde verhalen naar
Tokio en hoopt daar meer inzicht te krijgen in het succes van Murakami. Daartoe
bezoekt hij onder meer een boekhandel waarvan de uitbaatster getrouwd is met
een Amerikaan. Steve Kott legt hem uit waarom Japanners zoveel aan Murakami’s
boeken hebben: ‘Murakami, zei hij,
schrijft al zijn hele carrière over ontwortelde mensen — freelancers en
werklozen, vrijwel zonder vrienden en wars van familiebanden. Onjapanse
individuën. “Traditioneel was dit een land waar trouw aan een werkgever
absoluut was. Je werkte je hele leven voor één bedrijf, waar je stap voor stap
door de rangen ging. Niet op basis van kwaliteit, maar op basis van
anciënniteit. Maar dat is de laatste vijftien jaar onder druk komen te staan.”
De staatschuld, het te lage geboortecijfer, de langdurige economische malaise,
ze hadden geresulteerd in de opkomst van kortlopende contracten en
schoolverlaters zonder baan. Zo sloten de romans steeds beter aan bij wat met
name jonge Japanners ervoeren. Murakami was hun gids in de nieuwe
werkelijkheid.’ (°°°) De film Burning situeert zich dan wel niet in Japan, wel in Zuid-Korea,
maar het is daar, zo te zien, niet anders, of het zou moeten zijn dat het er nog erger is.
Flor Vandekerckhove
(°) Dit stukje verscheen, enigszins gewijzigd, ook in Snapshots. Tijschrift
van de Vlaamse Filmpers.
(°°) Lee Chang-dong. Burning.
Drama 148 minuten. 2018. Zuid-Korea.
(°°°) Auke Hulst. Buitenwereld, binnenzee. De reis als verhaal, het verhaal als reis. 2014. Ambo Anthos A’dam. 152 pp.
(°°°) Auke Hulst. Buitenwereld, binnenzee. De reis als verhaal, het verhaal als reis. 2014. Ambo Anthos A’dam. 152 pp.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten