'Mijn haren gaan niet
overeind staan van
Houellebecq, die een
maatschappij schetst,
maar wel van Thierry
Baudet, die als politicus
een maatschappij máákt.'
(Patricia Jozef)
— Trotski is die kleine die je links ziet. — |
Het essay van Thierry Baudet (°°) maakt op Pfeijffer grote indruk. Die
heeft het ‘met stijgende bewondering
gelezen. Het is een doorwrocht, intelligent en uitstekend geschreven reflectie
op het oeuvre van de Franse schrijver [Houellebecq], vanuit een diep
begrip van diens werken, die de aanleiding vormt tot een bredere cultuurkritiek.’
In dat essay belicht Baudet onze maatschappij vanaf de extreme rechterkant.
Het recht op abortus en euthanasie en de vrouwenemancipatie zijn ziektebeelden.
Pfeijffer: ‘Als reflectie op het
wereldbeeld van Houellebeck zijn dat wellicht adequate observaties, maar helaas
heeft Baudet behalve zijn bezigheid als literair criticus nog een bijbaantje
als politicus (…)’ Met de schrijver wil Pfeijffer wel discussiëren, ‘Maar daarvoor moet hij wel eerst zijn bijbaantje als politicus
opzeggen, want voor een politicus zijn de opvattingen die hij koestert niet
zonder gevaar.’ Ik vat samen: Pfeijffer verdedigt het recht van auteur Baudet om ten
volle zijn eigen schriftuur te ontplooien. Maar hij plaatst zich pal tegenover
Baudet als politicus: ¡No pasarán! Zit daar niet een contradictie in?
Het zal wellicht alleen een oude trotskist overkomen, maar mij laat het
aan literaire debatten uit de jonge Sovjet-Unie denken. Trotski
verdedigt er de fellow-travelers, schrijvers
die zich van politiek onthouden, geen 'proletarische literatuur' produceren en zeker niet participeren aan het oprukkende
socialistisch realisme. Trotski: ‘Kunst, net als de wetenschap, gaat niet op
zoek naar orders, meer zelfs: door haar essentie, kan ze die niet tolereren.’
(°°°)
Anders wordt het wanneer zo’n schrijver het politieke toneel betreedt. Hoe
meer politicus Baudet naar het fascisme neigt, hoe meer het eropaan komt diens
ideeën in de kiem te smoren, iets waarover Leon Trotski
en Ilja Leonard Pfeijffer het met elkaar eens zijn. Ik heb een schetsje van die twee gemaakt, schouder aan schouder, zo
kunnen ze al een beetje aan elkaar wennen.
Flor Vandekerckhove
(°) Ilja Leonard Pfeijffer. Baudet wil geen cryptofascistje zijn,
maar een echte. In DS, 25 mei 2019. De column verscheen eerder in HP/De Tijd.
(°°) Thierry Baudet. Houellebecq’s Unfinished Critique of Liberal
Modernity. Je kan het lezen op de site van American Affairs: https://americanaffairsjournal.org/2019/05/houellebecqs-unfinished-critique-of-liberal-modernity/
(°°°) Het citaat komt uit ‘Art and politics in our
epoch.’ Partisan Review 1938. Dat ‘door
haar essentie, kan kunst geen orders tolereren’ is iets waarover ook Karl Ove Knausgard
hier graag
reflecteert. En ’t is ook iets waarover de Sovjet-Russische criticus Voronski geschreven
heeft. Allemaal heel interessant.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten