— Zelf ga ik kijken naar de matinee voor 65-plussers, ben ik ’s avonds op tijd weer thuis, dat hebben mensen van mijn leeftijd graag. — |
HET HEEFT z’n charmes: je groeit op in een dorp, daarna woon je zo’n beetje overal en op
hoge leeftijd keer je naar dat dorp terug. Veel is veranderd, veel bleef hetzelfde. Je loopt oud-bekenden tegen ’t lijf, makkers
waarmee je de schoolbanken gedeeld hebt en die je daarna uit het oog verloren
bent, en je ziet waarmee ze zich onledig houden.
— Bert Tas en Erik Poppe in 1959. Bert (onderaan) zingt 61 jaar later nog altijd. Erik (bovenaan) acteert vandaag nog steeds. — |
Bert Tas en
ik hebben met elkaar gemeen dat we als knaap een engelenstem hadden. Ik
herinner me dat we, tien-, elfjarig als we waren, samen in de nachtmis van
kerstdag, pal naast het orgel — ereplaats! — in duo Adeste
fideles zongen. Voor mij was dat het eindpunt van mijn zangcarrière,
niet zo voor Bert! Terug in Bredene zie ik dat hij tot vandaag in koren zingt.
En in kerken, want ’t is bij Tas zoals bij Guido Gezelle: ‘(…) dat kruiske, ’t is geschreven / diep mij in den kop gebleven (…)’
Met de
schoolmakkers van weleer zet ik mijn eerste stappen op de planken. Voorstellingen
zijn er n.a.v. het naamfeest van de pastoor. Of als steun aan een vereniging
die De
vrienden van Lourdes heet en die tot
mijn verwondering nog altijd bestaat. Van ’t verschot heb ik die Vrienden in een nieuw gedicht verwerkt: Klaagzang aan boord van de never-ending-tourbus. Wie
dat leest zal zien dat ik, atheïst en al, nog altijd sporen van dat
katholicisme draag.
Die sporen draagt Erik
Poppe nog iets meer dan ik. Samen hebben we onze eerste stappen op de planken
gezet, en wel als De Zingende Vrienden
van Lourdes. De naam is onzeker, maar het optreden niet, daar is
fotografisch bewijs van en dat staat hier. Erik, die — dat is al bij de start
duidelijk — meer acteurstalent heeft dan ik, staat nog altijd op de planken.
Neen, niet bij Boontje, want dat is een ‘Progressieve
Toneelkring’, maar bij De Klisse die aan ‘de toneelzaal van de paster’ ontspruit. Veranderd is wel dat
de voorstellingen nu in het Staf Versluyscentrum doorgaan. Poppe heeft daar nu
een rol in Achter de wolken. (°)
Zelf ga ik kijken naar de zondagmiddagvoorstelling voor 65-plussers, dan ben ik
’s avonds op tijd weer thuis, dat hebben mensen van mijn leeftijd graag.
(°) Achter de wolken. Toneel De
Klisse. Staf Versluyscentrum Bredene. Auteur Michael De Cock; regie Karl Leroy;
acteurs An Maes en Erik Poppe. Vrijdag 7 en zaterdag 8 februari, 20 u. 9 €. —
Zondagmiddag 9 februari, 14.30 u: 65+: 7 €.
Mail erom: liefkemores@telenet.be
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten