donderdag 30 januari 2020

Kwajongens van de kunstscene


— Mark Stubbe (met Fez) en Christophe Olievier.
Beiden geïnspireerd door Doctor Who. —
Op de nieuwjaarsreceptie van kunstplatform Artslag leer ik Mark Stubbe en Christophe Olievier (*) kennen, twee schilders. Terwijl we kennismaken kijk ik om me heen en constateer dat er nogal wat verschil tussen de Artslag-leden bestaat: zondagsschilders en professionelen slaan elkaar zusterlijk op de rug; strenge dichters babbelen gezellig met producenten van karamellenverzen; in het achteroverslaan van een Keyte doen dilettanten en doorgewinterde vakmensen voor elkaar niet onder … Terwijl ik nog aan ’t nadenken ben over de plek van Stubbe en Olievier in dat spectrum, vertellen de autodidacten me over hun voor september geplande, gezamenlijke expositie. Achter die tentoonstelling blijkt een merkwaardige gedachte te schuilen, die ze met aanstekelijk enthousiasme voor mij ontbloten.
Beiden zijn fan van de Britse sciencefictionserie Doctor Who, een cultureel fenomeen in het Verenigd Koninkrijk, maar evengoed ten huize Stubbe en Olievier, in zoverre zelfs dat het beiden inspireert tot een aantal schilderijen. Zelf ken ik de serie niet en Stubbe stuurt me een filmpje dat hem dermate toucheert dat hij er een, naar eigen zeggen, ‘Van Gogh-gekte’ aan overhoudt. Sindsdien ‘pasticheert’ hij tableaus van de meester waaraan hij een Doctor Who-touch toevoegt, zijn website leid je hier naar enkele voorbeelden. Ook Ollievier is er op zijn eigen manier al druk mee in de weer, voorbeelden vind je daar.
Huiswaarts keren doe ik met de tram en terwijl het landschap voorbijschuift bedenk ik voor Stubbe en Olievier een aparte categorie in het spectrum waarmee ik dit stukje vernuftig geopend heb.  De twee zijn waarlijk kwajongens van de kunstscene. Het kost me ook geen enkele moeite om daarna een passende foto van ’t net te halen dat mijn kwalificatie op overtuigende wijze bekrachtigt.
Flor Vandekerckhove


(*) Werk van Olievier heb ik op diens tentoonstelling in Creaflor Wenduine gezien (nog tot 2 februari). Ik had er iets over willen schrijven, maar dit stukje over de plannen van Olievier en Stubbe heeft er de plaats van ingenomen.


Lezers van De Laatste vuurtorenwachter krijgen het e-boekje gratis toegestuurd. Nu ook met een inleidend essay van Stefaan Pennynck. Mail erom: liefkemores@telenet.be  

Geen opmerkingen: