maandag 27 januari 2020

Mijn ontvloden toekomst in la Flandre profonde

— Dashboard van de Ford Fairlane 500 Skyliner uit 1958. —   

Haar vader was een plattelandsdokter met aanzien en geld, en hij zag mij wel zitten. Hij liet me met zijn oldtimer rijden, een mooie uit 1958. Aan zijn kennissen stelde hij me met zichtbare trots voor als de verloofde van zijn dochter; een trotskist, voegde hij daar enigszins overbodig aan toe. Op een avond, na de vespers, bij het vuur gezeten, onder het nuttigen van een glaasje absint, wilde hij meer weten. Hij vroeg: ‘Trotskist? Bedoel je pablist? lambertist? posadist? morenist? healist? Verenigd Secretariaat? Ben je van de richting van Arlette of van Krivine? Minderheid of meerderheid? Vierde Internationale of Vijfde? Vonk, LSP, SAP of RAL?’ Waardoor ik besefte dat de dokter veel meer wist dan hij ooit had laten blijken. Van ‘t schrikken moest ik pissen en terwijl ik dat ging doen, overdacht ik de situatie. Ik besefte dat ik in een val van la Flandre profonde gelopen was. Via de achterdeur muisde ik ervanonder. Op ‘t erf startte ik de Fairlane en reed weg. Terwijl ik via landelijke wegen, en door de stukken, een financieel onbezorgde toekomst ontvlood, hoorde ik op de autoradio een fake nieuwsbericht‘De trotskist die zich De Laatste Vuurtorenwachter laat noemen is vannacht op de vlucht neergeschoten.’


— De dichtbundel is gratis voor de lezers van De Laatste Vuurtorenwachter. Het e-boekje wordt u op eenvoudige aanvraag toegestuurd: mail naar liefkemores@telenet.be

Geen opmerkingen: