dinsdag 23 juni 2020

Over Ignaz Franz en Ignaz Franz (wij roepen uw hulp in)

— Flor Vandekerckhove en Dimer Geedts tijdens de opnames van Roem en doem in De grote Ruutten. Onderaan herkent u His Master's Voice, maar de vraag is: welkeen van de bovenaan ingekaderde Franzen inspireerde Dimer Geedts tot een sprankelend, nieuw muziekstukje ? —

De kans dat de naam Ignaz Franz u iets zegt, is klein, en ze zijn nochtans met twee. Op bovenstaande foto heb ik hen naast elkaar ingekaderd. De ene is een Duitser die van 1719 tot 1790 leeft en in kerkelijke kringen bekend staat als schrijver van liederen. De andere heet ten volle Heinrich Ignaz Franz Biber. Hij is een Oostenrijker (1644 - 1704) en ook hij schrijft kerkmuziek. 
Ik breng u van het bestaan van die twee op de hoogte, omdat mijn kompaan Dimer Geedts een stukje pianomuziek componeert, dat — allee, in aanvang toch, met name de eerste twee noten — geïnspireerd wordt door een hymne van, jawel, Ignaz Franz. Dat Te Deum vindt hij in een boek ten behoeve van de Protestant Epistocal Church en Dimer wijst me bovenaan het blad op een notitie, ‘pub c 1774 Vienna’, wat hem laat vermoeden dat het muziekstuk in een pub ontstaan is…. Met zijn telefoon haalt hij een afbeelding van de vermeende componist van ’t net. Alhoewel die, schijnbaar toch, méér haar heeft dan de Stones in hun topdagen, lijkt hij niet erg op een kroegtijger. (Bovenaan ingekaderd staat hij links.) Zelf denk ik daarom meer dat de notitie wil zeggen dat de muziek in 1774 in Wenen gepubliceerd werd. De ‘c’ in dat rijtje blijft wel een duistere kwestie. Mocht die voor componeren staan, of voor circa, dan moeten we de langharige Franz schrappen, want in 1774 ligt die al 70 jaar onder de zoden. Dan komt een andere Franz in ’t vizier, die dikkerd met z'n pagekopje. Maar zoals gezegd: ik weet niet wat die ‘c’ is en ik roep u, kenners, vol hartstocht op om mij uit mijn onwetendheid te bevrijden. Marc Celis, die zelf al eens muziek componeert, zegt me bijvoorbeeld dat ik niet te voortvarend mag zijn: 'Ik denk dat 'pub' staat voor publicatie en de 'c' voor circa het jaartal. Het kan werk van de overleden Franz zijn, dat pas rond 1774 werk gepubliceerd werd. Zo werd veel van Bach meer dan een eeuw na zijn dood gepubliceerd toen Mendelssohn hem vanonder het stof haalde.'

— De muziek en het gedicht die op 11 en 12 juli samen
uitgevoerd worden in De grote Ruutten. —
Hoe dan ook, weet dat Dimer Geedts en ik momenteel intens samenwerken aan  Roem en doem In de grote Ruutten. Een stuk dat uit een elf kwatrijnen tellend gedicht van mijn hand bestaat, op muziek van Geedts die zich dus ietwat heeft laten inspireren door een van die twee Franzen. Voorlopig weet alleen God welkeen. 
Wat u er geenszins van mag weerhouden om alreeds dit in uw agenda te noteren: ‘Op zaterdag 11 en zondag 12 juli gaat er een ‘gespreide en corona-veilige’ vernissage door in Galerie De grote Ruutten. Het betreft de opening van de tentoonstelling van Fred Delameilleure (schilderijen) en Patrick Storms (beelden). Op die twee dagen kunt u ook, telkens stipt om 18 uur en 20 uur, meegenieten van de première van ROEM EN DOEM IN DE GROTE RUUTTEN, een creatie van Ostend Social Club AVONDGENOEGEN, een nieuw gedicht van Flor Vandekerckhove op nieuwe muziek van Dimer Geedts.’
Flor Vandekerckhove

P.S/ Meer over de voorbereidingen van Avondgenoegen: klik hier en kijk daar.


— Op zaterdag 11 en zondag 12 juli gaat er een ‘verspreide en corona-veilige’ vernissage door in Galerie De Grote Ruutten. Het betreft de opening van de tentoonstelling van Fred Delameilleure (schilderijen) en Patrick Storms (beelden). Op die twee dagen kunt u ook, telkens om 18 uur en 20 uur, komen luisteren naar de première van ROEM EN DOEM IN DE GROTE RUUTTEN, een creatie van Ostend Social Club AVONDGENOEGEN, een nieuw gedicht van Flor Vandekerckhove op nieuwe muziek van Dimer Geedts. —

Geen opmerkingen: