DE KANS dat de naam Ignaz Franz u iets zegt, is klein, en ze zijn nochtans met twee. De ene is een Duitser die van 1719 tot 1790 leeft en in kerkelijke kringen bekend staat als schrijver van liederen. De andere heet ten volle Heinrich Ignaz Franz Biber. Hij is een Oostenrijker (1644 - 1704) en ook hij schrijft kerkmuziek.
Ik breng u van het bestaan van die twee op de hoogte, omdat mijn kompaan Dimer Geedts een stukje pianomuziek componeert, dat — allee, in aanvang toch, met name de eerste twee noten — geïnspireerd wordt door een hymne van, jawel, Ignaz Franz. Dat Te Deum vindt hij in een boek ten behoeve van de Protestant Epistocal Church en Dimer wijst me bovenaan het blad op een notitie, ‘pub c 1774 Vienna’, wat hem laat vermoeden dat het muziekstuk in een pub ontstaan is…. Dan is er nog de andere Franz, dikkerd met een pagekopje. Marc Celis, die zelf ook muziek componeert, zegt me dat ik niet te voortvarend mag zijn: 'Ik denk dat 'pub' staat voor publicatie en de 'c' voor circa het jaartal. Het kan werk van de overleden Franz zijn, dat pas rond 1774 werk gepubliceerd werd. Zo werd veel van Bach meer dan een eeuw na zijn dood gepubliceerd toen Mendelssohn hem vanonder het stof haalde.' Voor de rest gaat alles goed. (Flor Vandekerckhove⇲)
![]() |
| — De muziek en het gedicht die op 11 en 12 juli samen uitgevoerd worden in De grote Ruutten. — |
Wat u er geenszins van mag weerhouden om alreeds dit in uw agenda te noteren: ‘Op zaterdag 11 en zondag 12 juli gaat er een ‘gespreide en corona-veilige’ vernissage door in Galerie De grote Ruutten. Het betreft de opening van de tentoonstelling van Fred Delameilleure (schilderijen) en Patrick Storms (beelden). Op die twee dagen kunt u ook, telkens stipt om 18 uur en 20 uur, meegenieten van de première van ROEM EN DOEM IN DE GROTE RUUTTEN, een creatie van Ostend Social Club AVONDGENOEGEN, een nieuw gedicht van Flor Vandekerckhove op nieuwe muziek van Dimer Geedts.’



Geen opmerkingen:
Een reactie posten