maandag 1 juni 2020

Drie tramritten die ge niet voor mogelijk houdt


Geheel in overeenstemming met mijn poëtica is de tram naast populair voertuig, ook bron van dichterlijke inspiratie. Daarvan getuigen onderstaande tramritten die ge op youtube kunt bekijken. Terwijl gij naast de conducteur door de voorruit kijkt, declameer ik achterin die tram een gedicht. Dit, mevrouw, meneer, is de manier waarop ik tijdens pandemieën het virtuele dichterspodium betreedt. Gij kijkt toch ook? (Flor Vandekerckhove)

  1. De man die sneller schijt dan zijn schaduw. De rit gaat van Bredene naar Oostende en … Ge zult zien: er zit bekend volk op de tram, in casu een beroemde couturier die ge daar niet zou verwachten: https://www.youtube.com/watch?v=EuAnO1FoO2A
  2. Een dichter tussen zijn lezers. Deze rit gaat van Oostende naar De Panne en de dichter wordt op die tram met zijn lezers geconfronteerd, een zootje ongeregeld: drugsverslaafden, sekswerkers en iemand die van zichzelf zegt dat hij Ringo Star is: https://www.youtube.com/watch?v=F4wcU6SXARA
  3. De gevaarlijkste tramhalte. Deze keer vertrekken we in Knokke. Bestemming is tramhalte Konijnenpad, ongetwijfeld de gevaarlijkste stopplaats van de kusttram. Daar ontmoet ik de vrouw in het rag, die me probeert in te kapselen. Mocht het u ook overkomen, was dan vlug uw handen en meld het vervolgens aan de contactopvolgers: https://www.youtube.com/watch?v=8eDy3GcBlYg.
Al deze gedichten werden toegevoegd aan 
de dichtbundel ‘De man die sneller schijt dan zijn schaduw’. 
De bundel (100 pp, e-boek, PDF) is gratis. 
Vraag ernaar via liefkemores@telenet.be.

Geen opmerkingen: