zaterdag 27 juni 2020

Ode aan René Magritte

 René Magritte is een van de grootmeesters van het surrealisme. Het schilderij Persoonlijke waarden (1952) is een van diens meesterwerken. Kan ik daar iets aan toevoegen? Een persoonlijke waarde van mezelf bijvoorbeeld. —




Een kamer vol persoonlijke waarden
Aan René Magritte

Het geld heb ik in zo’n koerierstas van Deliveroo gepropt en 
Daarna heb ik een kamer in ’t poepchique Plaza geboekt en 
’t is pas wanneer ik daar in de draaideur blijf steken dat ik besef
Dat Deliveroo’s groene tas hier minder dan haar inhoud past 

Op mijn maat Johan wachtend zak ik weg in een fauteuil van de
Lobby en terwijl het personeel erg zijn best doet om niet te tonen
Hoe scherp het me in de gaten houdt denk ik aan de indruk
Wekkende hoeveelheid geld die in Deliveroo’s koerierstas past

Dat geld dient om de vriendschap met mijn maat Johan te verbreken 
Want hij heeft berekend hoeveel die waard is en ik heb alles verkocht 
Om de som bijeen te garen en wanneer hij via de draaideur binnen 
In ’t Plaza valt hoop ik dat de transactie gesmeerd verlopen zal

Draag je nu een bolhoed vraagt Johan terwijl hij tegenover mij komt 
Zitten en ik antwoord dat een bolhoed perfect bij dit gebeuren past
Net als de kamer die ik geboekt heb en dat we de vriendschap in
Stijl gaan verbreken en ik wijs met mijn vinger naar de Deliverootas

Zit heel het bedrag in die tas vraagt Johan en ik ontwaar ongeloof in
Zijn stem en daarom zeg ik kordaat dat de groene koerierstas inder
Daad heel het bedrag bevat na aftrek evenwel van ’t geld dat ik straks
Voor het huren van de kamer met persoonlijke waarden dokken zal

Daardoor neemt zijn vertwijfeling alleen maar toe en daarom beslis ik
Om niets te zeggen over de overgrote kam die op het bed staat en de
Enorme scheerkwast op de kast en nog zo’n dingen bedoeld om een 
Poëtische schok over te brengen alsmede een gevoel van onbehagen

Als Johan gaat pissen neemt hij de koerierstas van Deliveroo mee en
Wanneer hij terugkeert zegt hij dat onze vriendschap hem meer waard
Is en als ik hem antwoord dat mijn geld nu echt op is zegt hij dat geld 
Niet alles is en dat ik er een persoonlijke waarde moet aan toevoegen

Daarom schrijf ik met mijn met groene dichtersinkt gevulde dichters
Pen enkele zinnen op de groene koerierstas in een waas van écriture 
Automatique en achteraf blijkt dat daar zowaar geschreven staat
Wees steeds kuis in uw gemoed en begeer nooit iemands ondergoed

’t Is het proberen waard zegt Johan en hij bindt de tas op zijn rug om er
Mee naar huis te fietsen maar niet voor hij op zijn beurt in de draaideur
Blijven steken is en zelf trek ik naar de kamer in het Plaza om er dit 
Gedicht aan de persoonlijke waarden van René Magritte toe te voegen


Een kamer vol persoonlijke waarden 
op youtube !

2 opmerkingen:

Hans F. Marijnissen zei

Mag ik dit in Poëthement plaatsen, het periodiek van de PoëzieClub Eindhoven, alsjeblieft?

De laatste vuurtorenwachter zei

Maar Hans, ge moet! Ge moet!
Groet,
Flor Vandekerckhove