zondag 25 juni 2023

Billy Childish in Chatham en ik in Bredene-Duinen

Links: Billy Childish.

Wie punk zegt, denkt al gauw rockmuziek, bands, songs, kledij met toespelden… Maar ik ga in die wereld op zoek naar poëzie, naar punkdichters. Onderweg stoot ik op Didi de Paris, Jim Carroll Patrik Fitzgerald Daphne Gottlieb Richard Hell Jinx Lennon Patti Smith Meri St. Mary, T.S. Idiot en John Cooper Clarke. Van die laatste — m'n maat JP is fan van die man — vertaal ik het gedicht I Wanne Be Yours en er is ook een YouTube-filmpje waarop je ons samen⇲ bezig ziet. Ook met Patti Smith heb ik iets soortgelijks: zij zingt The Tyger van William Blake, terwijl ik mijn Nederlandse vertaling declameer. Samen, jawel, Patti en ik: kijk maar.
Vandaag doe ik iets met Billy Childish. Hij musiceert, schildert en schrijft. Boeken worden geproduceerd door een eigen uitgeverijtje (Hangman Books) en platen opnemen doet hij in de eigen Hangman Records. Ik voel enige verwantschap, met nadruk op enige: Childish geniet enige internationale bekendheid en ik enige lokale; ook ik heb geschilderd, ook ik heb een eigen uitgeverijtje (De Lachende Visch). Er is ook meer dan enig verschil: ik ben bij voorkeur op m’n eentje bezig, Billy Childish maakt deel uit van kunstbenden, in zijn uitgeverijtje komen ook andere schrijvers terecht, hij speelt muziek met anderen, treedt ermee op, zoals hij ooit deed met Thee Headcoats op de Paulusfeesten in Oostende.
Op YouTube hoor/zie ik hem Chatham Town Welcomes Desperate Men declameren. Het gedicht inspireert me. Mocht ik er een geschreven versie van vinden, ‘k zou 't vertalen. Het gedicht inspireert me ook om een soortgelijke verwelkoming te schrijven; niet aan wanhopige mensen, maar aan zonnekloppers; niet in Chatham Town, maar in Bredene-Duinen; andere plek, andere mensen, ander gedicht. (Flor Vandekerckhove)


Bredene-Duinen verwelkomt


Heden overkomt het mij dat ik de punkdichter Billy Childish
Gelijk die wanhopige mensen in zijn Chatham verwelkomt
Aan de tramhalte van Bredene-Duinen ga staan om daar
De megafoon ter hand zij die afstappen welkom te heten


Welkom gij zware jongens en lichtekooien die van verre komen
Om hier te zonnebaden en worsten te braden op kolenvuren
Vervaarlijk dicht naast uw tent samen met andere lichte jongens 
En veel te zware vrouwen die u van voorgaande jaren nog kent


Welkom lelietjes en andere vandalen en welkom aan die oma 
Met een brandend hart op haar hart getatoeëerd waar de vlam
Inslaat als ze opa herdenkt die een hoek af had en die ze verleden 
Jaar in ’t containerpark achterliet waarvoor ze een gasboete kreeg


Welkom kinderen met snotneuzen en snotneuzen met kinderen
Welkom lookalikes van Elvis en harpoenvissers op schelvis
Welkom gij die denkt dat dit hier Blankenberge is en welkom
Moeders met zonen en dochters en welkom ook de matronen 


En als de tram weer verder rijdt verwelkom ik de meeuwen want
Bredene-Duinen is niet alleen het dorp waar de branding ruist
Bij dag en nacht en waar ’t vertrouwde huisje altijd op mij wacht 
Het is ook hier dat boven ’t golfgebruis de meeuwen schreeuwen


Maar kijk daar komt alweer een nieuwe lading zonnekloppers aan 
Welkom moslima’s in lange gewaden en Jehovahs getuigen met
Grote plakkaten welkom gij Walen en Antwerpenaren welkom gij
Die met de tram van elders komt en hier afstapt euro’s ter hand


Welkom grote en kleine gezinnen welkom ook aan de enkelingen
Welkom de vrouw met drie benen en welkom haar echtgenoot met
Zijn lange tenen en welkom de voetballers met geschonden schenen
En welkom mensen van Gent en van Luik en ook die van Menen


Welkom mannen van de nacht en vrouwen van die ene nacht
Welkom gij die uit bent op een nacht vertier wat ge eens daar zoekt
En dan weer hier wees welkom in dit oord van onverhoopte dromen
Welkom aan degenen die denken hier nog eens klaar te zullen komen


Dan trek ik naar ’t strand waar ik de megafoon ter hand de baggeraar 
Verwelkom die vanuit zee weer eens vers zand toevoegt aan ’t strand 
Waar ’t vorige zand alweer naar zee weggespoeld is waar baggeraars
’t Zand voor ons weer ophalen en ’t bruisend terugleggen op ’t strand 

° Het gedicht werd intussen toegevoegd aan de almaar uitdijende bundel 'Het jaar van de kwatrijnen (en wat volgt').



Bredene-Duinen verwelkomt op YouTube 

www.youtube.com/watch?v=bTtBuPx3V0M

[362]

1 opmerking:

Anoniem zei

Wonderbuikschuddend gelezen in de Rubbens - ne zee zeer sterken dada Flor ! w.P