Links. De vrouw die de controverse op gang trok op TikTok. Rechts: wat vindt u zelf? Is hier sprake van racisme? |
OP 4 NOVEMBER meldt de krant: Robbedoes-strip uit handel na klachten over racisme. Ik vat samen: Dupuis, Belgische stripuitgever, heeft de recente Robbedoes-strip uit de winkels gehaald, na online beschuldigingen van racisme en seksisme. Het album ‘Robbedoes en de Blue Gorgon’ (2023), ligt onder vuur op sociale media waar TikTok-gebruikers kritiek uiten op de weergave van enkele personages.
De strip is van tekenaar Dany (Daniel Henrotin) en scenarist Yann. Dany excuseert zich. In 2023 had hij al kritiek gekregen voor zijn weergave van zwarte vrouwen, met te dikke lippen. ‘Om controverse te vermijden, heb ik hen toen hertekend.’ ’t Minste wat je kunt zeggen is dat hij de controverse deze keer niet heeft kunnen mijden. Wie er meer over wil weten, raad ik het altijd interessante Mediapart aan.
De strip is van tekenaar Dany (Daniel Henrotin) en scenarist Yann. Dany excuseert zich. In 2023 had hij al kritiek gekregen voor zijn weergave van zwarte vrouwen, met te dikke lippen. ‘Om controverse te vermijden, heb ik hen toen hertekend.’ ’t Minste wat je kunt zeggen is dat hij de controverse deze keer niet heeft kunnen mijden. Wie er meer over wil weten, raad ik het altijd interessante Mediapart aan.
In het woke-debat sta ik op ferme strepen. Eén: kunst leert ons iets over de maatschappij waarin ze gemaakt wordt — hoe dat in zijn werk gaat, vertelde ik eerder al in Knausgård ontmoet Anna Karenina in het schildersatelier. Tekenaar Dany moet zijn strip in alle vrijheid kunnen tekenen, alleen dan overstijgt de striptekenaar het niveau van de ambachtsman en wordt hij kunstenaar. Twee: kunst is voer voor debat. De jonge vrouw die als eerste de strip in kwestie publiekelijk als racistisch en seksistisch beoordeelt, heeft het volle recht om dat te doen, meer zelfs: haar actie valt toe te juichen. Dat ze dat op TikTok doet en daarmee massaal veel bijval opwekt, toont het belang van de nieuwe media en ook dat van een nieuw beroep: de influencers. Of haar kritiek terecht is, maakt deel uit van het debat. Drie: cancel culture is geenszins een linkse strategie, cultuur schrappen is altijd rechts, ook hier is dat weer het geval, het is niet de kritiek uitende vrouw die de strip uit de winkelrekken weghaalt hé, het is uitgever Dupuis, een kapitalist die zijn belangen alzo veilig stelt.
Dit gezegd zijnde: dat zo'n nobody op TikTok meent dat zij een oude striptekenaar (81!) 'goede manieren' moet leren, heeft een tragisch aspect, maar ’t is niet anders. Oude mannen hebben nog veel te leren. En een van hen ben ik.
De e-boeken (pdf) van De Lachende Visch zijn gratis. Mail erom (en vermeld de titel): liefkemores@telenet.be⇲. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten