vrijdag 15 november 2024

Sint-Clothilde, voor het bekeren van echtgenoten (Op wandel in Frankrijk)

Links, de kapel van Sint-Clothilde in volle glorietijd. Tal van ex-voto’s en krukken sieren de gevel. Het vrouwtje in de ingang lijkt verdraaid goed op het besje dat me op 13 november de weg wees (een kleinkind?) Rechts. De kapel vandaag.


SINDS TANIA met een camper rijdt, vind je haar overal, of toch overal in Frankrijk. Zo zag ik haar dit jaar wandelen in Frans Baskenland, daarna in de Languedoc en nu weer in Normandië, waar ze een stuk van de GR21 afstapt, in dit geval van Étretat naar Rolleville, waar ik haar nu opwacht.
Rolleville zou in West-Vlaanderen ongetwijfeld Rollegem heten, bedenk ik, terwijl ik door het dorp loop, zoekend naar iets om in de blog te draaien. Dat valt ferm tegen: geen held heeft er een standbeeld, geen plaket wijst op een aldaar wonende beroemdheid, nergens heeft een impressionist zijn ezel neergezet, geen president brengt er zijn laatste dagen door, niemand heeft er een kasteelmoord begaan… In het dal ligt een spoorlijn maar die is ietwat verroest, er is een treinstation maar dat is op slot, net als de kerk op de heuvel trouwens. Ik doorkruis nogmaals het dorp, in mijn hand tors ik fotoapparaat & statief, wat hier en daar wel aandacht trekt, 
de kerkklok luidt, een tuinman haast zich naar binnen, een postbode naar buiten, een luik gaat dicht, een mond valt open, een hond blaft, ik blaf terug. Echt Rollegem in Frankrijk.
Een oud besje staat in ’t deurgat, ik knik haar vriendelijk toe en zeg B’jour. Ze richt haar wijsvinger, waarvan mij de extreem lange nagel opvalt, naar een weggetje dat de heuvel afdaalt. Omdat ik niet onbeleefd wil zijn, volg ik haar suggestie en verdwijn bergafwaarts in het gebladerte. Onderweg stoot ik op een bakstenen gebouwtje dat zijn beste tijd wel gehad heeft. Boven het deurgat staat een beeld tegen de muur, een hek sluit het deurgat af, daarachter water.
Dat water is nu wel een vuile boel, maar tot in de jaren vijftig kwamen bedevaarders erin baden, terwijl anderen een slok namen: goed tegen verlammingen, rachitis en misvormde ledematen. Op een plakkaat staat dat de afgebeelde vrouw Sint-Clothilde is, echtgenote van Clovis en patroonheilige van de vrouwen, lammen en notarissen. Zij wordt ook aangeroepen tegen koorts, kinderziekten, de plotse dood en voor de bekering van echtgenoten.
Ik neem een foto om te bewijzen dat ik daar daadwerkelijk geweest ben, noteer de tekst van het plakkaat en keer terug naar de auto. Terwijl ik die tekst daar zo goed mogelijk vertaal, mijmer ik een beetje over heidense plekken waar waterbronnen vereerd worden, gerecupereerd door katholieken die er een van hen op plaatsen. Dat is zo in Rolleville en dat is bij ons niet anders, zoals ik eerder al zei — ge moet dat maar eens aanklikken — in Waar is de bron van het Visserskapelletje?
Flor Vandekerckhove


Ik vertaal de tekst van het plakkaat naast de kapel van Rolleville. — Men neemt aan dat deze plaats van aanbidding zeer oud is; de Galliërs vereerden de elementen van de natuur en bronnen. Clothilde, fervent christen, trouwde rond 493 met Clovis, koning van de Franken en wist hem te bekeren. 
Gallië wordt christelijk. De cultus van Sint-Clothilde, aan wie genezende krachten worden toegeschreven, ontwikkelt zich. Het houten beeld, afgesleten door de tijd, heeft zijn koninklijke kroon verloren, evenals de oorspronkelijke kerk, symbool van het christendom dat in de hand werd geplaatst. De kapel is gebouwd in de 19e eeuw en heeft vier badkuipen waarin tuberculosepatiënten baadden. De pelgrims dronken water uit de bron. Talrijke ex-voto's sierden de gevel. 

1 opmerking:

Anoniem zei

‘t Heeft er niks mee te maken, of slechts van heel ver: één van de eerste boeken die ik las in het Frans was “Moi Clotilde” van Gisèle Collignon , 1957.
Overigens zijn ‘heilige -en heilzame-bronnen ‘ in Frankrijk een wijdverbreid verschijnsel. In de Landes zijn er tientallen die vandaag nog steeds bezocht worden.