vrijdag 5 december 2014

Kerstmis kan de boom in

Jaarlijks plaats ik een kerstverhaal in deze blog. Dit jaar ga ik dat niet doen. Het is mijn manier om m'n solidariteit te betuigen met degenen die momenteel actie voeren tegen de regeringsmaatregelen die, zo is mijn overtuiging, de rijken alleen maar rijker maken en de armen armer. We staken! Ter vervanging van het kerstverhaal doe ik wat radiomakers in zo’n geval plegen te doen: ik vul de vrijgekomen ruimte op met stemmige muziek; in dit geval kerstmuziek, uiteraard.
Het jaarlijkse kerstverhaal van De Laatste Vuurtorenwachter wordt bijgevolg vervangen door een liedtekst van Eric Idle, Brits acteur, komiek en tekstschrijver, vooral bekend van het legendarische Monthy Python. In 2006 schreef hij het kerstlied Fuck Christmas, waarmee ik me, zo moet ik toegeven, danig verwant voel. Ik heb er een vrije vertaling van gemaakt. Het origineel kun je hier horen: www.youtube.com/watch?v=1H2mrV6vSPY↗︎


Fuck Christmas van Eric Idle

Kerstmis kan de boom in
‘t Is een hoop verloren tijd
De kerstman heeft het op je geld gemunt
De boom in met hulst en met klimop
En met de klote maretak
Vetzakken met witte baarden
Gaan je bellend stalken
En opgeblazen kerels in winkelcentra
Gaan tekeer van Ho-Ho-Ho
Daar komt dat verdomde kerstfeest er weer aan!

Kerst kan de pot op
‘t Is een klote Disney show
Mijd het rendier en al zijn klote sneeuw
En negeer vooral het kerstgezang
Vergeet dat dwaze Rudolphbeest
Met zijn stomme rode neus
En de bellen van zijn slee
Die je volgt waar je ook gaat
Blijf gewoon thuis, want al dat
Shoppen maakt ons stapelgek
Zeg maar aan de elfen
Dat ze dit jaar de boom in kunnen
Daar komt dat verdomde kerstfeest er weer aan!

1 opmerking:

Marijke zei

aha dat heb ik dus van u, die fuck christmas :-)