zondag 14 december 2014

De vrouw met drie benen

— Three Legs Girl van de Poolse
kunstenaar 
Wiola Stankiewicz —

'Hier is ’t gebeurd.’ Haar stem trilt. ’Een terreinwagen kwam het dorp binnengereden.' Ze veegt met een handdoek het zweet weg. 'Een vrouw met drie benen stak de straat over en werd door die auto gegrepen. De chauffeur was afgeleid door haar benen meneer. Ik wilde om hulp bellen en terwijl ik het nummer aan ’t vormen was, keek ik naar buiten. En weet je wat?' Ze wacht even om het zweet van haar gezicht te vegen en zegt, 'ik zag dat ze verdwenen was, ze was weg.’ Ze neemt een verse handdoek en gaat verder. 'Bon, ik belde de gendarmen. Die kwamen kijken en ja, ze zagen een bloedspoor dat naar de berg leidde. Daar liep het dood. Er werd verslag van gemaakt, de garagist kwam de wagen takelen en de dag ging over in de nacht. En sindsdien meneer, je gelooft me of niet, is ‘t voor mij geen leven meer. Elke dag zie ik in gedachten die vrouw met drie benen, ik kan er niet meer tegen.’ Haar echtgenoot zegt vergoelijkend: '’t Komt allemaal door de klimaatverandering meneer. De mensen beginnen raar te doen.' Hij presenteert me z'n joint. Het dorpsklokje klept negen keer. Of ik het vervolg ken? 'De chauffeur is ’s anderendaags de bergen ingetrokken, op zoek naar die vrouw. Hij is nimmer weergekeerd.' Ik blaas de rook de lucht in en kijk naar de berg die langzaam in de nacht verdwijnt. 

Flor Vandekerckhove


Ik schreef 'De vrouw met drie benen' in 2014. Het is een van m'n eerste 'surrealisme light' verhalen. In 2021 maak ik er een filmpje van dat het surrealistische karakter benadrukt. [38]



De vrouw met drie benen op youtube

www.youtube.com/watch?v=Hmd7hP1RW60


Geen opmerkingen: