Ik haal Reis naar het einde van
de nacht uit de kast, boek dat ik een kwarteeuw geleden gelezen
heb. Er valt een vergeeld papier uit, interview met François Gibault, biograaf van auteur Louis-Ferdinand Céline: ‘Je kunt heel goed de schrijver Céline
bewonderen en niet zijn meningen delen.’ Dat is ook de mening van Sartre,
lees ik in datzelfde artikel: ‘Sartre
heeft altijd volgehouden dat, ondanks het antisemitisme, hij een grote
bewondering had voor Céline. Dat heeft hij ook na de oorlog gezegd in vele
interviews. In een artikel van 1948 schrijft hij: “Als er één schrijver
overblijft van onze literatuur, zal dat waarschijnlijk Céline zijn.”’
Vooraan in het boek heb ik iets geschreven: ‘Zie ook Trotsky on Literature and Art. Op
p.191’. Ook dat boek haal ik uit de kast. Daarin lees ik dat de
Russische revolutionair Leon Trotski bij de eersten was om het literaire genie van
Céline te herkennen.
Reis naar het einde van de
nacht verschijnt in 1932. In die tijd
verblijft de verbannen Trotski in Turkije. Het is daar
dat hij een essay over de roman schrijft. De eerste
versie is klaar op 10 mei 1933, in Frankrijk vervolmaakt hij het stuk en in oktober
1935 wordt het gepubliceerd in het Amerikaanse Atlantic Monthly.
In dat essay zegt Trotski wat Sartre ook zegt. Céline
is een blijver:
‘Louis-Ferdinand Céline kwam de literatuur binnengewandeld zoals andere mensen hun eigen huis binnenstappen. Deze volgroeide mens, die als geneesheer en als kunstenaar over een enorme hoeveelheid waarnemingen beschikt, heeft met een soevereine onverschilligheid tegenover het academisme, en met een buitengewoon instinct voor intonaties van het leven en de taal, een boek geschreven dat overeind zal blijven staan (…).’
Trotski zet Céline tegenover de Franse staatsman
Poincaré en daarmee de Dorpsstraat tegenover de Wetstraat. In zijn boek ontmaskert Céline — dokter uit de Dorpsstraat — het
ideologische bouwwerk van de Wetstraat:
‘Céline toont wat er is. (…) Hij stelt zich niet tevreden met het leven te ontkleden, hij stroopt er de huid vanaf’. Céline is snoeihard: ‘Met artistieke procedés bevuilt hij stap voor stap alles wat gewoonlijk hooggeacht wordt: de gevestigde sociale waarden, vanaf het patriottisme tot en met de persoonlijke liefdesrelaties. Alle aspecten van het idealisme zijn alleen maar bekrompen instincten omzwachteld met grote woorden.’ Céline lijkt welhaast een revolutionair, schrijft Trotski, maar hij ‘wil er geen zijn. Hij wil de maatschappij niet heropbouwen, wat volgens hem een hersenspinsel is. Hij wil alleen maar het prestige vernietigen dat rond alles hangt wat hij verafschuwt en hem kwelt.’
Het pessimisme van Céline zou een springplank naar een revolutionaire
artistieke onderneming kunnen zijn, dan moet wel een bijkomende stap gezet
worden. Céline vindt die stap zinloos.
Trotski wijst op het tweeslachtige karakter van literatuur. Net zoals de pers, het onderwijs en de moraal, maakt literatuur deel uit van de heersende ideologie, maar
doordat er verbeelding aan te pas komt heeft literatuur een kantje dat niet helemaal door de idelogie bezet wordt. Je kunt zeggen dat de literaire verbeelding scheurtjes in de ideologie zichtbaar maakt. Die scheurtjes worden ook
zichtbaar in de stijl:
‘In de muziek van dat boek zit er een dissonant die zwanger is van betekenis. Door niet alleen het heden te verwerpen, maar ook wat ervoor in de plaats moet komen, geeft de kunstenaar steun aan wat er is. In dat opzicht is Céline willens nillens een bondgenoot van Poincaré. Maar omdat hij de leugen ontmaskert, benadrukt hij tegelijk de noodzaak van een meer harmonieuze toekomst. Zelfs als Céline oordeelt dat er niets goeds uit de mens kan voortkomen, dan nog bevat de intensiteit van zijn pessimisme er het antigif tegen.’
Louis-Ferdinand Céline, Reis
naar het einde van de nacht. Met tekeningen van Jacques Tardi. Uitg.
Amsterdam Van Oorschot. 1989. / Leon Trotski, Celine and
Poincaré: Novelist and Politician in Leon Trotsky on Literature and
Art. Uitg. New York, Pathfinder Press. Tweede druk 1977.
Deze editie van Reis naar het einde van de nacht werd mooi geïlliustreerd door Jacques Tardi.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten