zaterdag 28 juli 2018

Welke klas is dat?


DE FOTO komt van Mark Cromphout↗︎. We zien, zegt hij, de laatstejaars internen van het college in Oostende, in 1968-69. Neen, antwoordt Jan Decreton↗︎, wat we zien is een retoricaklas. Slechts twee jongens op de foto zijn internen. In een opmerking (onderaan de blog) deelt Jef Passchyn ons in 2024 overtuigend mee dat Mark Cromphout gelijk heeft.
Als het inderdaad een groep leerlingen uit de studiezaal van de internen betreft, past onderstaand stukje wel, waarin ik een beetje mijmer over de verschillende studiezalen. Edmond Aspeslagh (°1946) is onze gids. Dit is wat hij schrijft als reactie op een stukje over Wilfried Laforce↗︎
‘Ik ben als leerling van het college afgezwaaid in 1965. In die tijd heb ik de studiezalen gekend van (I) E.H. René Bouche. Hij was de surveillant van de studiezaal van “de kleine stadsmusschen’ (stedelingen van het lager middelbaar). Bouche, intussen overleden, is later uitgetreden, gehuwd en had een dochter. Dat laatste wordt op 9 april 2023 tegengesproken door Reynold Aerts. Die zegt: ‘Toevallig las ik het artikel : « welke klas is dat? «  van 30.07.2018 in ‘De laatste vuurtorenwachter’.Daar staat vermeld dat EH. René Bouche, surveillant van de studiezaal ‘de kleine stadsmusschen’ was. Dat hij uitgetreden is, overleden en een dochter had. Wel , René is niet overleden en heeft geen dochter. René is een flinke negentiger die eind februari ll. zijn 97 e verjaardag mocht vieren. René was mijn oud-leraar in de vijfde Latijnse in het college van Oostende. Wij hebben frequent  contact met hem en zijn echtgenote.’ (II) E.H. Henri Van Houtte was studiemeester in de zaal van de ‘grote stadsmusschen’, Oostendenaars van het hoger middelbaar. Ook hij is overleden. In die studiezaal heeft E.H. Robert Doom hem opgevolgd.’
‘Aan de noordkant van de Euphrasiene Beernaertstraat lagen op de benedenverdieping twee studiezalen naast elkaar. (III) De surveillant — de suf — van de 'boertjes' heette Louis (Attila of Pulle) Duchem, waar ik 6 jaar bij gezeten heb, want ik was van Leffinge, en bijgevolg een 'boertje'. Duchem is later pastoor in Rollegem-Kapelle geworden. Hij is in 2016 overleden. (IV) Joël — Napoleon — Vandemaele [Ook hij is later gehuwd en inmiddels overleden. Hij werd op 4 februari 2017 begraven. Mijn noot] was surveillant van de extra muros, leerlingen die juist buiten de stad woonden, zoals Bredenaars (Oudenburg…). Vandemaele had er een priester opgevolgd met de lapnaam Vitrine en na hem is E.H.Lebbe er komen surveilleren.’ 
In mijn tijd is de situatie toch anders. De eerste drie jaar breng ik in de studiezaal van Joël Vandemaele door, extra muros, maar de laatste drie in deze van Louis Duchem, bij de boertjes. Nochtans blijf ik al die jaren in hetzelfde Bredene wonen, waar ze minder van de landbouw leven, dan wel van het toerisme en de visvangst.
Wat in Aspeslaghs opsomming helemaal ontbreekt is de studiezaal van de internen. In mijn herinneringen heerst over die zaal een pastoor die de bijnaam Soupape torst. Ook over die mens schrijf ik hier↗︎ een stukje, waaraan Jeroen Mantijn toevoegt: 
‘Ik heb ook het college van Oostende als externe leerling doorlopen maar 'k ben enkele jaren vroeger dan jij afgezwaaid. De naam Soupape is ontstaan doordat hij steeds met luide stem een ssssttttttt... liet horen in de studiezaal der internen. Dat was zijn manier om de jongens tot de orde te roepen. De lapnaam lag voor het grijpen. Doordat hij al van bij de aanvang op de hoogte was van die lapnaam, zal de door jou beschreven aanval op het gezag hem wel lange tijd blijven achtervolgen zijn. Terloops: wanneer men hem beter leerde kennen, kon men makkelijk een vlot/vrolijk gesprek met hem aanknopen waarbij hij toch niet zó hatelijk bleek. Maar dat was enkele jaren vóór jullie hem leerden kennen en wie weet wat hij intussen meegemaakt had.' 
Hierboven staat veel onzekerheid, maar dit zijn de feiten: 1. Frans De Cuypere (broer van Johan De Cuypere); 2. Hugo Hannon; 3. ?; 4. Patrick Cafmeyer; 5. Walter Goethals; 6. ?; 7. Philippe Bouveroux; 8. Herman Tilleman (broer van Danny Tilleman); 9. Johan De Cuyere; 10. ?; 11. Johan De Sauter; 12. Patrick Staelens (broer van Bernard Staelens); 13. Voornaam? Devisch; 14. Siegfried Gheyselinck; 15. Ronny Goethals; 16. ?; 17. ?; 18. Lieven Denys; 19. ?; 20. René Junbluth; 21. Voornaam? Ketels; 22. Ignace Lefever; 23. Johan Sinnesael; 24. Robert Doom; 25. Voornaam? Bonte; 26. ?; 27. Mark Cromphout.

1 opmerking:

Jef Passchyn zei

Flor, volgens mij heeft alleen Marc Cromphout gelijk: afzwaaiers Internaat Doom 1968-69.
Het is zeker geen exclusief retoricaklas, want velen hebben geen grieks gevolgd.
Voor zover ik mij herinner zijn het ALLEMAAL internen op de foto. Dat het hier om 1968-69 gaat kan je afleiden uit de klasfoto van Wetenschap A (Ramon+Carron op de foto) want een paar jongens dragen zelfs dezelfde kledij. Het is zeker geen klasfoto van één bepaalde klas, want hun voorgaande jaren zijn heel verschillend: van Modern tot Latijn-Wis en Latijn-Grieks.