— Members van de 27 club. In wijzerzin
startend links bovenaan: Jim Morrison, Janis Joplin, Robert Johnson, Jimi Hendrix, Amy Winehouse, Jean-Michel
Basquiat. De lijst is verre van volledig. —
|
IN 2018 bezochten we in Parijs de Basquiattentoonstelling, overzicht van het oeuvre van een kunstenaar die na zijn dood duizenden schilderijen en tekeningen
naliet. Die dood overkwam hem toen hij 27 was. Daarmee vervoegde hij de
beruchte 27 club⇲, verzameling van beroemdheden uit de
hedendaagse kunst- en entertainmentindustrie die er op zo’n jonge leeftijd
definitief de brui aan geven.
In The mindscape of Alan Moore geeft
de stripauteur een indrukwekkende
verklaring voor het verschijnsel. Ik schrijf zijn woorden letterlijk over van ondertitels (°): ‘Roem
in de huidige zin van het woord bestond eigenlijk niet voor de twintigste eeuw.
(…) In de twintigste eeuw, met de enorme vooruitgang in communicatie, was
ineens een ander soort roem mogelijk. Ik heb de neiging te denken dat roem
eigenlijk de zee heeft
vervangen als het element bij voorkeur van avontuur bij
jonge mensen. Als je een zwierige jongeman was in de 19de eeuw, zou
je waarschijnlijk naar zee willen, net zoals je in de 20ste eeuw zou
weglopen om ’n popgroep te vormen. Het verschil is dat je in de 19de eeuw voor je naar zee trok, toch enig idee had van wat je te wachten stond en
je misschien toch zou leren zwemmen. Er bestaat geen handleiding voor hoe je
met roem moet omgaan. Dan krijg je een best wel aardig jongmens dat één goede
strip heeft gemaakt, één goede film of goede plaat, die ineens te horen krijgt
dat hij een genie is, die dat gelooft, en lachend en grappend de hoge baren van
de roem induikt en wiens van heroïne doordrenkte lijk een paar weken later
aanspoelt in de ondiepe wateren van de rioolpers.'
't Is iets waaraan Alan Moore zelf heeft weten te ontsnappen: 'Ik heb nooit gevraagd om beroemd te worden en ik realiseerde me dat het me gewoon niet lekker zat. Ik begreep dat beroemdheden een soort van industrie zijn. Ze zijn een soort van gewas. Mediamagnaten zoals Rupert Murdoch, of de bazen van de grote tv-kanalen, om hun tijdschriften en tv-shows te vullen, hebben een constante stroom aan beroemdheden nodig. Omdat beroemdheden snel opbranden, moet je voortdurend nieuwe creëren en ik had geen zin om deel uit te maken van dat proces. Daarom trok ik me terug in het relatief onbekende Northampton.’ Waar hij ook geboren en getogen is. Over de boeiende schrijver-sjamaan heb ik hier⇲ al een stukje gepubliceerd.
Alan Moore, schrijver en sjamaan. |
't Is iets waaraan Alan Moore zelf heeft weten te ontsnappen: 'Ik heb nooit gevraagd om beroemd te worden en ik realiseerde me dat het me gewoon niet lekker zat. Ik begreep dat beroemdheden een soort van industrie zijn. Ze zijn een soort van gewas. Mediamagnaten zoals Rupert Murdoch, of de bazen van de grote tv-kanalen, om hun tijdschriften en tv-shows te vullen, hebben een constante stroom aan beroemdheden nodig. Omdat beroemdheden snel opbranden, moet je voortdurend nieuwe creëren en ik had geen zin om deel uit te maken van dat proces. Daarom trok ik me terug in het relatief onbekende Northampton.’ Waar hij ook geboren en getogen is. Over de boeiende schrijver-sjamaan heb ik hier⇲ al een stukje gepubliceerd.
(°) Regie: Dez Vylenz & Moritz
Winkler. The Mindscape of Alan Moore (2005). Documentaire. 1h20min.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten