— Het gezin waarin Cleo (hier rechtstaand) letterlijke en figuurlijk de boel rechthoudt. — |
Cleo
is een van de miljoenen inheemse vrouwen die naar de stad emigreren. Ze worden daar
huispersoneel en komen in een precaire situatie terecht.
Cleo’s
situatie is tweeslachtig. Ze maakt enerzijds deel uit van het gezin, anderzijds
is en blijft ze het hulpje. In een scène vat regisseur Alfonso Cuarón deze
dubbele situatie perfect samen. Grootmoeder brengt Cleo naar de kliniek om daar te
bevallen. De scène toont ons dat de familie Cleo niet aan haar lot overlaat. Terwijl
Cleo naar de verloskamer gebracht wordt, moet grootmoeder de papierwinkel in
orde brengen. Ze blijkt helaas niets over Cleo te weten. Hoe is haar achternaam?
Hoe oud is ze? Waar is ze geboren?
Wie
is de vader van het te verwachten kind? Cleo’s vrijer, Fermín, zelf kind
van de sloppenwijken, haalt zijn eigenwaarde uit de gevechtssport die hij beoefent.
Hij laat Cleo zitten zodra hij verneemt dat ze zwanger is. Wat eerst op een persoonlijk falen lijkt, blijkt een politieke oorzaak te hebben. Fermín heeft immers
een maatschappelijke opdracht te vervullen die geen liefde toelaat. De sportschool is een rechtse
paramilitaire organisatie die politieke tegenstanders fysisch liquideert.
Mijn
vriendin, die van een volgende generatie is, vraagt of ik me die periode
herinner. Dat doe ik zeker, want in de post-68 periode wordt radicaal links wel
sterker, maar ook meteen geconfronteerd met een agressief en gewelddadig fascisme. Dat is in
heel de wereld het geval, zelfs in België. De aanval op de Mechelse boekhandel
Rode Mol en de brandstichting in de
redactie van het weekblad
Pour herinner ik me levendig.
Die
Belgische incidenten zijn maar klein bier in vergelijking met wat eerder in Mexico gebeurt. De film toont ons een studentenbetoging die daar op 10 juni 1971 door rechtse
paramilitaire bendes wordt aangevallen: er vallen doden, veel doden. (°°) We
zien hoe Fermín en de zijnen een betoger achtervolgen tot in de winkel waar
Cleo en grootmoeder zich op dat moment bevinden. Terwijl de vrouwen zien hoe de man ter
plekke geliquideerd wordt, breekt bij Cleo het water; een scène
waarin regisseur Alfonso Cuarón op meesterlijke wijze het persoonlijke aan het
politieke koppelt. Of het leven zoals het is in Mexico.
Flor
Vandekerckhove
Alphonso
Cuarón. Roma. 2018. 135 min.
(°) Dit stukje verscheen ook in Snapshots. Tijschrift
van de Vlaamse Filmpers.
(°°)
Later vrijgegeven
documenten bewijzen dat de rechtse
paramilitaire organisaties vanuit de Mexicaanse regering aangestuurd en
gesponsord werden. Er bestaat ook een Wikipediabladzijde over het bloedbad: klik
hier.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten