zaterdag 11 mei 2019

In memoriam Fernand Brauwers

‘Do not go gentle into that good night,
Old age should burn and rage at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.’
Dylan Thomas


— Fernand Brauwers (°25 juni 1923 - †27 april 2019) —
Beweren dat ik Fernand Brauwers goed gekend heb zou een leugen zijn, zeggen dat we veel gemeen hadden een verzinsel. Maar ik kende hem wel en we hadden iets gemeen. Gemeen hadden we dat we ‘straatlopers’ waren. Fernand was een groot wandelaar en ik ging welhaast dagelijks joggen. Onze wegen kruisten elkaar, soms gebeurde dat op plekken die zo ver van onze woonsten lagen dat ze bij de andere verwondering wekten. Ik passeerde Fernand aan zee, maar evengoed aan de Blauwe Sluis; ik zag hem nabij de vuurtoren, maar ook aan de duinbossen.
Zo zijn er nog die ik op mijn joggingtochten regelmatig pleeg te kruisen, eenlingen meestal, mensen die op hun eigen ritme aan sport doen. En in regel groeit er dan wel iets: eerst een groet, dan een glimlach, dan een babbel en uiteindelijk een gesprek. En zo komt het dat ik ook met Brauwers al eens een gesprek kon voeren, zeker als er een zitbank in de buurt was.
We verschilden in levensopvatting, wereldvisie, politieke keuzes, stijl en leeftijd — hij was van de generatie van mijn vader — maar we hielden beiden van een ietwat metafysische conversatie. Fernand benadrukte graag de nietigheid van de mens — zijn voorbeeld was veelal Napoleon — en de menselijke vrijheid was voor hem een illusie. Ik gaf hem gelijk, zij het alleen om dat gelijk vervolgens in het mijne te doen keren. Wat zijn geest ook bezighield was de vraag wat er aan de big bang voorafging, en ook daarop had ik wel een weerwoord klaar.
Met de jaren werden zijn wandelingen korter, maar ook mijn joggingparcours werd kleiner en daardoor bleven we elkaar ontmoeten. Dat ging zo door tot ik hem nergens meer zag. Van een andere straatloper vernam ik dat hij, met een kwakkelend geheugen, in het woonzorgcentrum opgenomen was. Ik ging hem daar opzoeken en zag een man die zich met hand en tand verzette tegen de onbeweeglijkheid die hem door ’t leven opgedrongen werd — Rage, rage against the dying of the light’. Ik vroeg hem of hij zich onze ontmoetingen herinnerde en hij zei: ‘Dat waren nog de goede tijden.’

1 opmerking:

Unknown zei

Mooi artikel en een verdiend eerbetoon aan Fernand Brauwers

Velen (ik van 1980 tot begin 2000) kenden hem en zullen hem blijven herinneren als inrichter van de wekelijkse kaartavonden op vrijdag van "De Schelpe " in zaal Cruysduyne .(was eerder een wekelijkse kaartavond ergens ontstaan in de jaren 60 langs de Driftweg.
Deze kaartavond ging door -eerst in de refter naast de zaal dan in de voorzaal van grote zaal Cruysduyne .
Fernand was er iedere week stipt als "eerste man" van 18 uur present voor de inschrijvingen samen met Lucienne Ketels achter de bar . Elke week lag de uitslag met prijswinnaars van vorige kaartavond en de rangschikking ter inzage (deed toen alles nog zelf geschreven en "uit het hoofd") en de prijsdelingen waren echte feestvieringen met gratis smullen van de heerlijke "visplaas".Daarnaast werd er gezongen en voorgedragen.
Tot slot koos iedereen zijn prijs van de rijkgevulde prijzentafel en kreeg je daarbij een pak zelf gebakken Heerlijke wafels door vrouwlief Simonne .
Velen denken daar met weemoed nog aan terug .

Bedankt Fernand en Simonne voor dit alles .

Edmond Aspeslagh Schelpenlaan 4 Bredene