vrijdag 24 mei 2019

Waarom ik op de PVDA stem

Aan mijn brievenbus hangt een klever waarop staat dat ik géén ongeadresseerde post wens te ontvangen; rode achtergrond, witte letters, waarop NEE in kapitalen. Géén reclame!
Veel distributeurs houden zich daar niet aan, zelfs niet als ik in mijn deurgat, vlak naast die brievenbus, naar ’t weer sta te kijken. Ik probeer hen daarover dan wel aan te spreken, maar hun tegenkantingen maken me meer dan eens sprakeloos. ‘Ja maar, ’t is iets van de middenstand.’ Of: ‘Het is voor sinterklaas. Heel sterk vind ik deze: ‘’t is voor de opening van een viswinkel.’  Iemand werd kwaad en zei dat mijn sticker zijn broodwinning in gevaar bracht. Ja, er loopt wat rond.
Politieke activisten vinden dan weer dat reclame voor een politieke partij geen reclame is. Dat is, zeggen ze, propaganda, en zoiets mag huns inziens wél in mijn brievenbus. Om dergelijk sofisme te counteren heb ik een extra boodschap aangebracht: Wij stemmen NIET voor wie ongevraagd papier in onze brievenbus gooit.
Je zou denken: die propagandisten zijn niet dwaas, ze gaan hun best doen om mijn stem niet te verliezen, ze gaan mijn brievenbus onberoerd laten. Niets van! Van alle mij bekende partijen heeft alleen de PVDA geen papier in mijn brievenbus gegooid.
U kunt tegenwerpen dat de PVDA wellicht niet tot aan mijn brievenbus geraakt is. Daarin kunt u gelijk hebben, maar het feit blijft overeind: alleen de PVDA heeft mijn brievenbus niet gepenetreerd. Wat mij betreft is de teerling geworpen.
Misschien vindt u dat mijn stemgedrag dan niet op politieke gronden rust, maar daarin moet ik u toch tegenspreken. Ik wil de politieke macht echt niet in handen leggen van lieden die zo’n duidelijke boodschap negeren, en me vlakaf zeggen: ‘U mag schrijven wat u wilt, we vegen daar toch onze kloten aan!’  Iemand die schrijft, zoals ik, ontwaart daar groot politiek gevaar in. Ik ga niet zeggen dat wat in mijn brievenbus begint potentieel in een boekverbranding eindigt, maar kijk, ik heb het nu toch gezegd.
Ter afsluiting had ik hier nog een spetterend citaat van Trotski willen plaatsen, maar ik vond niet meteen iets over brievenbussen. En nu vlug naar ’t Lentefeest van een mijner talrijke kleindochters.
Flor Vandekerckhove


Hier past wel een politiek poëem bij. 
Mijn keuze valt op ‘Zijt ge niet beschaamd’, 
een gedicht dat ik geschreven heb 
naar aanleiding van de dood van de kleine Mawda, 
en wel nadat ik de daaropvolgende reactie gehoord had 
van de burgemeester van Antwerpen. 
Luister op de podcast van De Laatste Vuurtorenwachter 
naar het gedicht: klik hier !

4 opmerkingen:

Marijke zei

De teerling is geworpen!

Dirk Cosyns zei

http://www.standaard.be/cnt/dmf20190521_04414983?fbclid=IwAR0DaH8XYsVEclLpz1VUU4rUAn-gaURo2I92QZASzBx2Iw6k3RmxSrZpKvo
Een berichtje van De Wever dat ge niet aan het klokzeel moet hangen :"Ge zou moeten zot zijn als ge het nie doet hé...." wat een historicus die goed met de erfenis van de oorlog 1940-1945 weg kan hé... Razzia's met transporten van criminele illegalen... Een rechtstaat reageert anders dacht ik....de kandidaat president van "Vlaanderen" noemt hij zich.
Dirk Cosyns Wat was ik blij met de commentaren van Zinzen en Van Cauwelaert bij Ivan eergisteren en gister. Mijn berichtje eerder, en nog droever van de niet-comentaren van de andere slijmpartijen van de macht. Ook Schiltz in 2002 waarschuwde ons al over de dubbele moraal van "die"mensen : https://www.youtube.com/watch?v=JeAPa1mQtLQ. 🤔 Inderdaad ook ik ben er uiterst gevoelig voor. Met dank aan de overkant....de walen die wel reageren.
1

Unknown zei

Prachtig

De laatste vuurtorenwachter zei

In een bovenstaande reactie zegt Dirk Cosijns iets over een Hugo Schiltz die in 2002 waarschuwt voor de 'dubbele moraal' bij de NVA. Omdat die mededeling daar een beetje ondergesneeuwd geraakt is herhaal ik hier toch de link: https://www.youtube.com/watch?v=JeAPa1mQtLQ
Je moet daar echt eens naar kijken. (Flor)