Once Upon a Time… In
Hollywood⇲ heeft Tarantino bijgevolg ook op celluloid gefilmd.
Daarna is de film uiteraard gedigitaliseerd, want digitaal is nu wereldwijd de
projectiestandaard. Toch houdt Tarantino analoge kopijen achter. Die vertoont
hij in zijn eigen filmhuis in Los Angeles, waar enkel analoge films gedraaid
worden.
Ook in Nederland is er zo’n cinema: Eye⇲. Die vertoont Once Upon a Time… zowel digitaal als analoog, zodat je kunt
vergelijken en daarna met gezag over de verschillen kunt spreken. En wat zijn
die verschillen volgens Eye? ‘Een verse
35mm-filmkopie is goed voor het equivalent van 6K in de digitale wereld —
terwijl de meeste bioscoopfilms digitaal op 2K worden vertoond.’ Is dat
verschil ook te zien? Volgens Eye wel: ‘de
kleuren zijn levendiger, het zwart is donkerder en de schoonheid van de
gruizige filmkorrel’.
In 2007 regisseert de schrijver Alessandro Baricco⇲ een film. In die tijd
balanceert men volop tussen celluloid en pixels. Opnames gebeuren nog analoog,
verwerken gaat digitaal en dan komt alles weer op celluloid ten behoeve van de
zalen. Het debat tussen voor- en tegenstanders tiert welig: ‘Je moet begrijpen dat het niet alleen een
kwestie van lichtgevoeligheid en pixels was: de hele manier waarop het vak werd
uitgeoefend stond ter discussie; het digitale filmen veranderde de manier van
belichten, het gewicht van de camera’s, de bewerkingstijd, de kosten, alles (…)
de oude rotten in het vak wisten dat er door het digitale filmen een soort
schoonheid verloren ging, een soort magie, iets speciaals dat je ook zou kunnen
definiëren als de ziel van de film.’ (°) Wat Baricco hier 'de ziel' noemt heet wellicht bij Walter Benjamin 'de aura'.
Baricco wil weten wat ervan aan is en vraagt aan zijn cameraregisseur
of hij een scène uit de film wil projecteren, eerst analoog en dan digitaal: ‘En dit is wat ik zag: er was geen enkel
verschil. Kleurgebruik, scherpte, diepte, niets. Identiek. Natuurlijk zag mijn
cameraregisseur, die naast me zat, wel een paar verschillen, maar dat was dan
ook zijn beroep en toen ik hem vroeg of een normale bioscoopbezoeker enige kans
had om die verschillen op te
merken antwoordde hij objectief : nee.’
(°) De citaten van Baricco vind je weer in Alessandro Baricco.
The Game. 2019. De Bezige Bij, A’dam. Vertaald uit het Italiaans door
Manon Smits. 335 pp.
[Dit stukje verscheen ook in Snapshots.
Tijdschrift van de Vlaamse filmpers.]
5 opmerkingen:
Als je niet (meer) kunt genieten van de ziel van de dingen ben je een zielig mens...
(Luc Blomme)
Bond zonder naam?
"Bond van Luc Blomme"
Het verschil tussen digitaal en analoog (in de zaal) is, geloof ik niet zo groot als tussen boek en e-reader, of tussen elpee en cd.
Natuurlijk is digitaal niet tegen te houden, en natuurlijk zijn dezelfde scènes, met dezelfde camerahoeken etc. ongeveer hetzelfde of ze nu digitaal of analoog opgenomen zijn. Als ik een gedrukt boek lees van Reve maakt het mij niets uit of het met een tekstverwerker of met een kroontjespen geschreven is.
Maarre ...
Had Tarantino zijn 'Hollywood' digitaal gefilmd, dan zou die anders zijn geweest, en had Reve zijn boeken met tekstverwerker geschreven, dan zouden zijn boeken ook anders zijn geweest.
Een reactie posten