donderdag 28 mei 2020

Motocross aan de vuurtoren

— Drie beelden van de motocross, de vierde foto toont ons hoe het Vuurtorendok uitgegraven wordt. Voortschrijdend inzicht leert ons dat het hier een BMB-cross uit 1965 (?) betreft. Willy Dumarey schreef me: ‘De eerste motocross aan het Fort napoleon was in 1964 (met Joël Robert als winnaar), de laatste was in 1972.’ —



We zien een motorcross op de Oostendse Oosteroever. De toeschouwers bevinden zich op het duin en op de muren van Fort Napoleon, de wedstrijd ontplooit zich gedeeltelijk in het dal waar nu het Vuurtorendok is. De foto’s werden me toegestuurd door mijn oud-schoolmakker↗︎ Freddy Versluys. Hij is zelf motocrosser geweest, mag zich zelfs Europees kampioen noemen, maar hij staat niet op die beelden, ze dateren, zegt hij, van voor zijn tijd. [Over de motocrosscarrière van Freddy Versluys hebben we een apart stukje geschreven, dat staat hier↗︎.]
Maar wanneer is dat dan, ‘voor zijn tijd’? Op de foto’s valt het Vuurtorendok niet op te merken, mag ik vermoeden dat het nog niet uitgegraven werd? Danny Desport schrijft me: 'De werkzaamheden aan het Vuurtorendok zijn gestart in 1976. Het dok was oorspronkelijk bedoeld als ligplaats van de Jetfoil onder P&O. Later is de Jetfoil overgeheveld naar de RMT, en het dok heeft nooit gediend waarvoor het ontworpen werd, want de boten meerden aan nabij het station.' Ook Willy Dumarey reageert. Willy woonde destijds met zijn ouders in de Victorialaan. Waardoor hij me foto’s van de plek kan tonen uit ’69, ’73 en 75. Geen dok te zien, evenveel bewijzen dat het Vuurtorendok ten vroegste van ’t midden de jaren zeventig dateert. Hier↗︎ staat het dan ook met zoveel woorden in een ‘Bondige geschiedenis van de havenontwikkeling: Het Vuurtorendok, de derde RMT-aanlegpost, de Diepwaterkaai en het nieuwe Oosterstaketsel in beton komen er medio 1970.’ De foto’s van de motocross dateren dus van voor 1976. Maar van welk jaar dan wel? Misschien weet gij het.

[Voor de liefhebbers: meer foto’s van de bouw van dat dok: hier↗︎.]

[In DLVuurtorenwachter dateert deze post van 2020. In 2022 redigeer ik het stukje opnieuw, ten behoeve van de nieuwe FB-groep Oostende Nostalgie.]

1 opmerking:

Unknown zei

Flor;
Die motocrossen gingen door,zeker midden de jaren zestig.
Ik ben zoals, ge wel weet,in winter 1962 gestrand in Bredene.
Eigenlijk heb ik dat uitgegraven dok,daar altijd weten liggen.Het was een grote zandput,met centraal erin vermoedelijk grondwater.Rond dat water was er een strook van een dertigtal meter zand.
Na de verschillende beklimmingen van de duinen door de crossers,werd het kasseibaantje,dat er nu nog ligt(asfalt),overgestoken en zo naar beneden gedoken om verder helemaal rond het dok te rijden,terug over het baantje, naar de start.De crosser op de tweede foto rijdt richting dat baantje,om dan naar beneden te duiken naar het dok.
Ik heb hier trouwens nog een zelfgenomen foto liggen,1965-66,van Joel Robert.(Gestopt in 1972 met crossen).Dus toen was er zeker cross.
De laatste 2 foto's van de bouw van het dok,tonen aan hoe ik mij dat dok herinner,maar toen met veel minder water erin.Het bouwen van die kaaimuren heb ik nooit gezien.Dat is dus zeker na 1967.Zat toen in Gent,en had geen tijd om daar nog rond te hangen.
Wat oud-schepen Denoo vertelt over dat zwemmen in die plas water,1965-1966,klopt dus volkomen met het voorgaande.
Besluit:de voorbereidende werken van dat dok,zijn in de vroege jaren zestig gestart.
Het aanleggen van de kaaimuren kan wel in de jaren 70 gebeurd zijn.
Die motocross situeert zich zeker in de jaren zestig,misschien met een uitlopertje naar zeventig.
Vermoedelijk toen gestopt door de aanleg van de kaaimuren.
Zelfde verhaal zoals de motorraces op de Baelskaai,gestopt door de explosie van de bouwwerken.
Grt;
Pierre