zondag 3 mei 2020

Met belgerinkel naar de winkel

Ge weet dat ik graag over marginale dingen schrijf, zowel in mijn verhalen als in mijn poëzie. Dat komt natuurlijk doordat ik een marginaal leven leid: minor writer, oud-uitgever van een marginaal tijdschriftje, gewezen activist van een marginaal partijtje, mens met een marginaal inkomentje… Omdat ik mijn plaats ken, en omdat ge ’t best schrijft over wat ge kent, schrijf ik over marginale dingen.
Mijn oeuvre omvat bijvoorbeeld vier variaties op het winkelen. Twee ervan spelen zich in de apotheek af, een van de weinige open winkels tijdens de coronacrisis (misschien wel coronacrises!) Het eerste poëem staat hier en het tweede kunt ge daar in een mooi filmpje bekijken. De derde variatie is een ode aan de slagersvrouwen van Renmans; ge kunt dat ook 'verhaal van een essentiële verplaatsing' noemen, kijk ginder maar. Vandaag sluit ik de cyclus af met de meest niet-essentiële verplaatsing die ik me kan voorstellen: ik verlaat mijn kot om een pakje tongschrapers in huis te halen.
Flor Vandekerckhove

Met belgerinkel naar de winkel, de markteconomische variatie

Heden heb ik een pakje Flosser gekocht waarin 36 beentjes zitten die 
Flosdraadhouder heten en die eindigen in een scherpe punt die je als 
Tandenstoker kunt aanwenden wat voorwaar een plus is want stoken 
En flossen gaan vanaf een zekere leeftijd echt wel hand in hand. 

Het pakje vermeldt dat het product een 3-in-1 Flosser is en de derde
Functie heet schrapen wat me stilaan naar de clou van deze variatie op 
Het winkelen leidt want met de 3-in-1 Flosser doe je iets waarover ik
Nooit eerder vernomen heb want je schraapt er je tong mee.

Nooit heeft iemand me erop gewezen dat ik mijn tong moet schrapen en 
Nooit ik het iemand zien doen en nooit eerder heb ik in het straatbeeld 
Reclame voor tongschrapers zien opflitsen en nooit heeft iemand me 
De vraag de vraag gesteld of ik vandaag mijn tong wel geschraapt heb.

Ik raadpleeg het internet en ja de Wikipedia besteedt er zowaar een 
Lemma aan waaruit blijkt dat tongschrapers bekende instrumenten zijn 
Maar er staat ook dat de tongschraper in Europa veel minder gebruikt 
Wordt dan elders waardoor ik me zowaar een Europeaan mag noemen.

U kunt het gedicht,
verlucht met passende beelden,
 hier beluisteren.


De vier variaties op het winkelen werden toegevoegd aan 
de bundel De man die sneller schijt dan zijn schaduw. 
Daarin bevinden zich nu ook twee nieuwe coronagedichten 
en zelfs een gelegenheidsgedicht n.a.v. de naderende Vlaamse feestdag. 
De bundel (e-book, PDF, 97 pp.) is gratis. Vraag erom via liefkemores@telenet.be.

Geen opmerkingen: