vrijdag 23 april 2021

Mannen houden het meest / van vrouwen die niet willen deugen

 
Ik heb weinig talent voor vriendschap, maar ik voer wel een correspondentie met tal van mensen die misschien wel vrienden zouden zijn, mocht ik daar talent voor hebben. Onlangs kreeg ik een brief van zo’n correspondente, een leeftijdgenote. Zij schreef me vlak nadat ze Gauw!↗︎ gelezen had, waarin ik mijn kindertijd beschrijf. Ze zei: ‘Als kind heb ik veel gedaan om wat dichter bij mijn vader te mogen komen, mezelf zelfs verloochend. Ik ben daar niet in geslaagd omdat die man emotioneel niemand kon toelaten, daar was die generatie niet toe in staat, die waren te druk bezig met “overleven”.  Het heeft voor mij nogal wat gevolgen gehad. Onbewust heb ik lang geprobeerd om ‘onbereikbare mannen’ te verleiden, dichter tot hen te komen, om dan telkens weer weggestuurd te worden (…)’ 
Ik dacht: onbereikbare mannen! Is dat het soort waarvan de smartlap zegt: mannen houden het meest / van vrouwen die niet willen deugen? Of zijn dat degenen waarnaar de term ‘prins op het witte paard’ verwijst? Ik dacht: zou het ene het andere uitsluiten? Kan zo’n ‘prins op het witte paard' niet tegelijk iemand zijn die alleenlijk van vrouwen houdt die niet willen deugen? En wat ik ook dacht is dit: daar kan ik een provovers van maken, een triptiek zelfs. (Flor Vandekerckhove)

prins


de prins op het witte paard

zoekt vergeefs een manier

om ongezien door paardenmeisjes 

altijd op de loer

terwijl ze hun paarden laten springen 

galopperen en draven

en heimelijk wachten op het moment

waarop ze de witte paardenprins

weer kunnen stalken

en terwijl de prins zijn witte paard

nog aan ’t ontzadelen is

komen de paardenmeisjes 

in groten getale als paardenvliegen

op hun veelkleurige paarden naar diens stal toegesneld

waarna hij de stallen ontvlucht 

en wanneer de lijnbus die avond 

van het paardenland naar de stad trekt 

is die zoals verwacht met paardenmeisjes gevuld

alsmede met één enkele opgejaagde paardenprins


’t is aan het bushok met de slechtst mogelijk reputatie

een stopplaats door paardenmeisjes ongebruikt

maar wel in een wijk waar paardenprinsen in groten getale 

als paardenvliegen naartoe komen snellen

dat hij de lijnbus verlaat

die verder trekt 

net als de prins 

achterna gekeken door wel honderd paardenmeisjesogen

uit een lijnbus overvloedig met paardenmeisjes gevuld

weg van de plek

waar Billie Holiday destijds 

vlak naast het huis van de rijzende zon

haar duivels placht te ontbinden

zoals vastgelegd werd in beelden van Toulouse Lautrec

een plek waar de luchten gevuld zijn

met de geur van vers geil van witte paardenprinsen


daar waar Mata Hari destijds luid toegejuicht

op ’t podium placht te dansen

declameert de witte prins zijn jongste vers dat luidt

zie hem hier staan 

kijk hem eens aan

zijn vrouw is er vandoor gegaan

de kinderen ontvlieden hun vader

de buren komen niet langer nader

het is alsof hij nooit heeft bestaan

hij staat er alleen voor

de koelkast is leeg 

de portefeuille is leeg

de bankrekening is leeg

ook zijn paard heeft hem verlaten

niets werd hem gelaten

de gordijnen zijn dicht 

hij durf zich nergens nog te vertonen

kijk hem eens aan

zie hem hier staan

 

Over de prins op het witte

paard, die niet wil deugen

Geen opmerkingen: