woensdag 21 april 2021

En weer gaan we op zoek naar namen



De Laatste Vuurtorenwachter heeft een lange traditie in het plaatsen van schoolfoto’s. Tot hiertoe uitsluitend van scholen die ikzelf gefrequenteerd heb, veelal klassen waarin ikzelf zit of van (nog) ouderen die eerder in dezelfde wijkschool van Bredene Duinen gepasseerd zijn. 
‘t Is trouwens lange tijd de enige school waar kinderen van de wijk terecht kunnen. In de vroege jaren zestig komt daar verandering in, er dient zich een keuze aan. Er komt een gemeenteschool in de Duinenwijk, de Astrid↗︎, en op ’t Sas wordt in 1959 de Europaschool ingehuldigd. Die is minder wijkgebonden, ook omdat er aan het lager onderwijs een middenschool gekoppeld is.
Van Léon Jourdain krijg ik deze foto uit die Europaschool. Waarmee ik voor het eerst een schoolfoto kan plaatsen die binnenin een klaslokaal geschoten werd. Het beeld dateert van 1961-62. We zien de Zesde Moderne A, leerlingen van 12 à 13 jaar. Jourdain herinnert zich enkele namen en ook ik ken enkele leerlingen. Sommigen heb ik al in memoires vernoemd, ’t zijn kinderen waarmee ik in de Duinenwijk opgroei. Je kunt namen aanklikken die naar die stukjes leiden: Gilbert Huysmans↗︎, Marie José Smets↗︎, Robert Devisch↗︎(†) en Eddy Ronquetti↗︎.
En dit is de namenlijst. Ik vul hem aan naarmate we meer te weten komen: 1. Lucien Huyghebaert (†); 2. Léon Jourdain; 3. x Lateire of Micheline Vaneno; 4. Liliane Borny; 5. Jeannine Logghe; 6. Josiane Aers; 7. Ronny Lievens; 8. Gilbert Huysmans; 9. Roland Bauwens (†); 10. ?; 11. Marie-José Smets; 12. x Croos of Eddy Verlee, 13. Eddy Ronquetti; 14. Ronny Beernaert (?); 15. Roland Beniest (†); 16. Robert Devisch; 17 leraar Roger Beeckaert die zich ook schepen van de gemeente mag noemen. Ha, ik zie dat er een FB-groep Oud-leerlingen Europaschool↗︎ bestaat, wellicht kan men ons daar verder helpen. Wie nog namen bij nummers kan plaatsen, laat het weten aan liefkemores@telenet.be.

1 opmerking:

Unknown zei

Ja, nr 6 ben ik, Josiane Aers (niet Aerts).