zondag 25 april 2021

Alt-Hoeselt, New York, Mexico


TANIA WANDELT ALMAAR verder. Deze keer moet je al in Alt-Hoeselt↗︎ zijn om haar te zien stappen. ’t Is ook van daaruit dat ze me de foto stuurt van het geboortehuis van kunstschilder Lode Vanlessen↗︎ (1910-1979). Omdat ik toch niets anders om handen heb, zoek ik 1 en ander op en kom alzo te weten dat deze Lode stamvader van een kunstenaarsgeslacht is, waarin ik namen van de derde generatie (Sara en Petrus) aantref, alsook die van Lodes zoon Gido↗︎ (°1940). Daarna leidt Google me naar werken van al die Vanlessens en mijn oog blijft hangen aan Gido’s John Lennon is murdered; in grijswaarden afgebeelde kledingstukken die — brilletje, kogelgaten — aan John Lennon en de moord in New York (1980) refereren. Goed gedaan.
Gido biedt me onverhoeds een buitenkans. Al lang sleep ik een mapje mee, waarin afbeeldingen van drie etsen van Francis Bacon uit 1987. Met deze triptych↗︎ zegt de schilder eer te willen betonen aan de Amerikaanse president Wilson, aan John Edwards (Bacons levensgezel) en aan Leon Trotski, een heterogeen gezelschap voorwaar. Al lang zoek ik een geschikte gelegenheid om Bacons interpretatie van de moord op Trotski (Mexico, 1940) een plekje te geven. Bovendien kan ik nu zelf een triptiek maken: één, het geboortehuis van vader Lode Vanlessen; twee, het werkje John Lennon is murdered van zoon Gido en drie, de ets van Francis Bacon. Ik plaats ze gedrieën boven dit stuk, ter illustratie dat het in de kunst nooit ’t een of ’t ander is, maar altijd ’t een èn ’t ander.


Drie generaties Vanlessen. Op de achtergrond Lode, vooraan links Gido, rechts Petrus. (Dank aan Marc Gonnissen voor de foto)

Geen opmerkingen: