dinsdag 14 september 2021

Hoe de dichter net op tijd het zeemansverlangen kon scheppen


Zeemansverlangen


Aan Christiane, 

waardin van café Zeemansverlangen,

OPEX Oostende


O hoe graag trek ik de jaren vijftig in en van daaruit naar cinema 

Cameo waar Belgavox onze trieste koning Boudewijn toont die stilletjes 

Schreiend handen op de rug door de stad schrijdt op weg naar de haven

Om daar op protocollaire wijze te luisteren naar wind & zintuigelijk verlangen


O hoe graag fiets ik de wind trotserend naar het klooster van de libertijnen

Waar Marlene Dietrich in de jaren veertig gehuld in wit habijt stil schreiend 

Door witte gangen schrijdt op weg naar het oksaal boven in de libertijnen

Kerk om er ingetogen te zingen van wind en zee en mansverlangen


O hoe graag zoek ik in de ochtendzon het gezelschap van zouaven op die 

In doodsangst naar tranchées verlangen en na afloop stil schreiend naar

De kazemat terugschrijden met aan hun gordel zeven oren van gedode

Vijanden die ze bezingen in wind en luide gezangen over doodsverlangen


O hoe graag ga ik op pad met Henri Morton Stanley die me in die tijd nog

Neger noemen mag en thuisgekomen vertelt hoe hij zich schreiend een 

Weg terug door ’t woud moest kappen alzo verzwijgend dat al wat hij kappen 

moest een handvol handen was om die in het koninklijk paleis op te hangen


O hoe graag ben ik de scheepsjongen van weleer op de Sancta Maria die

Vlak voor ’t slapengaan naar de schrale stem van lichtmatroos Bob luisteren

Mag die van Amerika zingt en en van zwervers zoals wij die verstoten worden

Uit havens die op koning Boudewijn wachten en ook op heelheidsverlangen


O hoe graag keer ik terug naar de dag waarop ik naast God gezeten zie hoe 

Hij stilletjes schreiend de aarde schept die woest en ledig is en hoe hij tussen

Licht en duisternis een scheiding maakt en zegt dat het aan de dichter is om

De zaak al dichtend verder af te werken met zee en erbij passend verlangen


O hoe graag keer ik stil schreiend op mijn schreden weer Henri Morton Stanley 

Achterlatend die de weg in ’t woud voorgoed is kwijtgeraakt en Marlene Dietrich 

Die haar lot bezingt ondersteund door het zouavenkoor en koning Boudewijn om

Zoals door God gevraagd de zaak dichtend af te werken in wind en in verlangen


O hoe haast ik me stil schreiend om noodgedwongen de keuze te maken die zich 

In mijn scheppingswerk opdringt want met razendsnelle schreden schrijdt hij voort de 

Tijd en maar net op tijd krijg ik het voor mekaar dat Columbus blindelings Amerika 

Passeert en thuiskomt met aan boord het pas door mij geschapen zeemansverlangen


Flor Vandekerckhove


De schepping van het

ZEEMANSVERLANGEN

Zoals opgevoerd in cabaret René Descartes↗︎.
 

www.youtube.com/watch?v=DtW9jP6nn_M


Marvin Gaye en café Zeemansverlangen in de docu Transit Ostende. 1981 van Richard Olivier.


Geen opmerkingen: